ארכיון חודש יולי, 2006

אל תהרגו את נסראללה

30 ביולי 2006

אל תהרגו את נסראללה.
כל כך הרבה רגשות מנוקזים לעבר מנהיג החיזבאללה. נסראללה הוא אויב מר וכריזמטי שצמח בתוך ההוויה הפונדמנטליסטית האיסלמית. הוא מעז לעשות את מה שאף מדינה ערבית לא עשתה עד היום – לכסות זה שלושה שבועות בירי טילים את צפון ישראל כולל חיפה העיר השלישית בגודלה.
חיסולו של מנהיג דומיננטי אינו משרת בהכרח את האינטרס הישראלי ארוך הטווח. המקרה של עזה, שבה אין מנהיג שולט המסוגל למשול בפלגים השונים היורים קאסמים, עלול לחזור על עצמו במקרה של חיזבאללה. איננו זקוקים למצב שבו החיזבאללה יתרסק לשברי ארגונים שכל אחד מהם יחזיק במאות טילים ויירה כאוות נפשו. נהפוך הוא אנו זקוקים למנהיג המטיל את מרותו.

לכן, למרות שברחוב הישראלי ניתן לחוש בכמיהה למותו של נסראללה הרברבן שנוא הנפש, יהיה זה מעשה שעלול רק להחמיר ולסבך את המצב בלבנון, שכנתנו הצפונית, שידועה בפלגנותה העדתית השבירה ובשלטונה המרכזי הרופס.

חיי אדם

28 ביולי 2006

התחלתי לכתוב על ערך חיי אדם או  "קדושת החיים", והפסקתי. אבל אז קיבלתי את האי מייל מאנגליה, וקראתי את הנתונים של הדו"ח על מקרי מוות באנגליה כתוצאה משימוש לרעה בחומרים נדיפים. התברר שבשנת 2003 מתו 51 איש כתוצאה משאיפת חומרים נדיפים ושזוהי הירידה המשמעותית ביותר מאז 1983 השנה שבה החלו לאסוף נתונים בשיטתיות ושאז נמנו 82 מקרי מוות. בשנים שלאחר מכן היתה מגמת עליה כשהשיא היה 152 מקרי מות בשנת 1990. מדי שנה יוצא באנגליה דו"ח שנתי המגיש נתונים עדכנייים בנושא זה. משנת 1971 ועד 2003 מתו באנגליה 2103 אנשים כתוצאה משימוש לרעה בחומרים נדיפים. כלומר בממוצע מתו מדי שנה באנגליה מסיבה זו כמה עשרות בני אדם.

לשימוש בחומרים נדיפים סכנות בריאותיות רבות בגוף ובנפש, אך יחד עם זאת, ניתן לומר שמספר הפטירות באנגליה אינו רב. אבל האנגלים ממשיכים בשקדנות לאסוף נתונים, לפרסם דוחות שנתיים, להצביע על מגמות ולהפיק לקחים. זו בעיני דוגמא לקדושת החיים, או בלשון יותר נגישה – זה בעיני מופת למתן ערך לחיי אדם. נראה שדברי חכמינו "כל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא" נפלו על אזניים אנגליות.


 

"החיים בסמים קשים" [1]

27 ביולי 2006

 המגמה המתמשכת להציב את השימוש בקנביס כיעד המרכזי בקמפיינים הבולטים של הרשות למלחמה בסמים בישראל, ראויה לעיון מחודש. היא נתמכת בהצהרות עקביות הגורסות ש"אין סמים קלים". כל הסמים מזיקים טוענת הרשות ולכן אין סמים קלים.
נורמן זינברג[2] הגדיר מחדש את נושא השימוש בחומרים – שלושה גורמים חוברים יחד הסם (על תכונותיו הפסיכופרמקולגיות, השפעותיו ונזקיו)  האדם (על מבנה אישיותו, קורותיו ומטענו התורשתי) והסביבה (על תנאיה, השפעותיה, והאקלים החברתי) באמצעות הכרת שלושתם והיחסים ביניהם ניתן להבין ולהסביר את תופעת השימוש וההתמכרות.
להבנת ההתמכרות כהתנהגות אנושית נחוצה הכרה במורכבות התופעה, בהיותה ביופסיכוסוציאלית. למדיניות המלחמה בסמים, כמו במלחמה, יש נטיה לסמן מטרה, לצמצם את המבט ולרכזו דרך כוונות כלי הנשק אל האויב. והאויב הם הסמים, היא כמעט מתעלמת משני הגורמים הנוספים שהציע זינברג – מהמפגש הייחודי שבין אדם לבין החומר ומהשלכות מאפייני הסביבה על הפרט ועל השימוש בחומרים.
אדוארד קהנציאן[3] הציע מימד נוסף להבנת השימוש בחומרים הוא דיבר על משולש שמורכב מאדם – כאב – סם. האדם הסובל מחפש מזור לכאביו ומצוקתו ועושה שימוש בסם לריפוי עצמי. קהנציאן מדבר על פגיעות לסמים – ישנם אנשים שיש להם רגישות או מועדות להתמכרות יותר מאשר אחרים. מדיניות המלחמה בסמים נוקטת בעמדת "אפס סובלנות"[4] אינה רואה עין בעין את המציאות עם קהנציאן, מי שנוטל סמים הוא לדידה עבריין שעלול למצוא את עצמו נכנס ויוצא בשערי מערכת אכיפת החוק – המשטרה, בתי המשפט ושרות בתי הסוהר.
הנטיה לריפוי עצמי הולכת וגוברת בעידן שבו מחד גיסא הנגישות למקורות עזרה, לרופא הפסיכיאטרי ולפסיכולוג קשה (משבר מערכת הבריאות), ומאידך גיסא הנגישות למידע רפואי רבה יותר ולחומרים פסיכואקטיביים קלה יותר. הרופא בן זמננו משתף את החולה בהתלבטויותיו, החולה שוטח את ציפיותיו, יותר ויותר בני אדם אינם רק פציינטים אלא גם צרכנים – הצורכים תוצרי בריאות ורפואה, צוברים ניסיון וידע רפואי ומקבלים החלטות עצמיות באשר לשימוש בתרופות ובחומרים.
בני אדם משתמשים בחומרים לא רק כדי להקל את סבלם, אלא גם כדי לשנות את תודעתם ולהשפיע על יחסיהם עם עצמם ועם זולתם וכדרך כדי לבלות חלק משעות הפנאי. הרחבת גבולות התודעה ורכישת חוויית ההתבוננות במציאות מבעד לעדשה אחרת, הן תכונות המאפיינות את התרבות האנושית ומונחות בבסיס הקידמה – הדחף הסקרני המתנסה, המניע את האדם להשתכלל, להרחיב ולמתוח את גבולות תודעתו. אך עליה וקוץ בה, הדחף הסקרני המתנסה הזה מתחולל במרווח הסינפטי, – במוח האנושי, איבר שרב בו הניסתר, ושלפגיעה בו, השלכות חמורות על תיפקודים.
אנו יודעים שככל שהאדם חווה כאב וסבל, שמקורות התמיכה ההורית, המשפחתית והקהילתית העומדים לרשותו דלים, ככל שלא זכה לגדול בסביבה תומכת, חמה מגוננת ומטפחת, ככל שהוא חשוף ללחצים ללא מיומנויות אפקטיביות  להתמודד עימם, שבסביבתו קיים ניכור ועוינות כלפי החברה והממסד, כאשר במשפחתו ובסביבתו יש שימוש בחומרים, מי שנשר מבית הספר, אינו מעורב בחיי קהילה ופולחן דתי, שאין לו קשר קרוב עם אחר משמעותי בעל תפיסת עולם ואורח חיים יצרני ואופטימי, ההסתברות שהשימוש שלו בחומרים יהפוך לשימוש לרעה ולהתמכרות גדלים ביותר. בעקבות כך תוחלת חייו תהיה קצרה, בריאותו רופפת, ייחשף יותר לתחלואה, מצבו הכלכלי יהיה רע, נערות ונשים גורלן קשה עוד יותר, סיכוייהן רבים להריונות לא רצויים ולהפלות, ניצול מיני, הטרדה, תקיפות ואונס. לילדי מכורים סיכוי גבוה ביותר ללכת בעקבות הוריהם.
הסמים שונים זה מזה. יש מזיקים מאוד (ה"קשים") ויש מזיקים פחות (ה"קלים"), בני האדם שונים זה מזה – יש בעלי פגיעות רבה, עם נטיה התמכרותית גבוהה וגורמי סיכון רבים, ויש כאלה שיש להם גורמי הגנה רבים וגורמי סיכון מעטים. יש והאקולוגיה החברתית מעודדת שימוש בחומרים ויש סביבה תומכת ומונעת סיכונים. ההבחנה בין הסמים השונים גם במידת הנזק שהם גורמים חשובה, אך לא פחות חשוב האדם וחשובה סביבתו. סדר העדיפות בקבלת החלטות בתנאי מחסור במשאבים מחייב את הפנייתם אל הנזקקים ביותר – בני האדם בעלי גורמי הסיכון הרבים ביותר המשתמשים בחומרים המזיקים ביותר – הסמים הקשים ואשר חיים בסביבה דלה יותר המעודדת שימוש. איש היי-טק בעל קשרים משפחתיים חמים ואורח חיים יצרני המשתמש בשעות הפנאי שלו לעיתים בגראס וסטודנטית שאין לה גורמי סיכון הנוטלת אקסטזי במסיבה – אינם קהל היעד לפעולות מניעה וטיפול, בחירתם הלא מוצלחת להשתמש בחומרים פסיכואקטיביים בשעות הפנאי, אינה צריכים להעסיק את החברה ואינה מעניינה. החלטות שבעקבותיהן מופנים המשאבים המעטים, למאבק בחומרים שבדרך כלל אינם מזיקים מאוד ואינם גורמים מרכזיים לתחלואה ותמותה, הפניית תשומות מניעה לאוכלוסיות רחבות שאינן זקוקות ואינן מעוניינות – יש בהן שיקול דעת לקוי בניצול המשאבים וקיפוח האוכלוסיה הנזקקת והקורבנית.
ספק רב מאוד אם הרשות למלחמה בסמים תצליח לעמוד במטרה שהציבה לעצמה "לנקות את ישראל מסמים", ולא רק משום שתעשיית הסמים העולמית היא בעלת עצמה אימתנית, אלא משום, שמאחורי הסמים חיים בני אדם שגדלים במצוקה, כאב, מחסור או עוני, שתלויים בחומרים. ולצידם בני אדם אחרים, שאינם עניים וכואבים, אך רוצים לצרוך סמים חרף האיסור בחוק. החברה הישראלית שגלגליה נעים קדימה להדהיר אינטרסים של שלטון והון לא תשנה את סדרי העדיפות שלה (ביטחון, חינוך ובלה בלה). גם לו  היתה ישראל חברה נאורה, שיוויונית ומרווחת, ספק רב אם היתה מצליחה לתקן בדור הבא את נזקי ההנכרה החזירית והעזובה.
אם הרשויות תצלחנה לייבש לתקופת מה את שוק הקנביס בישראל הן תדחופנה את הצרכנים למצוא תחליפים (אלכוהול, חומרים נדיפים, תרופות הרגעה וכו') שהאינטרנט והרחוב גדושים בהם. בתנאי השוק כאשר מצמצמים את ההיצע, הביקוש אינו נעלם. התחליפים יהיו יקרים יותר ומזיקים יותר עשרות מונים. בתנאי החברה הישראלית, ניקוי ישראל מקנביס משמעתו – סיכון רב יותר לגידול בנזק. והנזק יהיה גדול יותר בקרב האוכלוסיה הפגיעה והעניה, מאשר אצל איש ההיי טק או הסטודנטית.
המוקד במבצעי ההסברה (המעטים מדי) במדיה האלקטרונית הם הסמים הקלים. אין בהם נגיעה ישירה בסמים הקשים כמו ההרואין והקוקאין. לציבור הרחב לא נמסר בטלוויזיה, המידע החשוב, שסיכויי הגמילה מההתמכרות לסמים הקשים נמוכים ביותר, זעומים ממש. בני הנוער המנותקים שנשרו מבתי הספר ושנחשבים לאוכלוסיית הסיכון בהא הידיעה, אינם זוכים לתשומות הסברה ומניעה בית ספריות, תשדרי הטלוויזיה הם אחת מהדרכים המעטות להעביר למנותקים מידע. אלא שבמדיניות הנוכחית, הם אינם זוכים לקבל את המידע החשוב ביותר על הסכנה הגדולה ביותר האורבת להם – ההתנסות בסמים הקשים. משמעות חומרת ההתמכרות לסמים הקשים מטשטשת נוכח המסר האומר שאין סמים קלים.
אם אין סמים קלים אז אין סמים קשים.
  

 

 

 


[1] ציטוט מכתובת על קיר בתל אביב.

[2] Norman Zinberg, Drug, Set and Setting

[3] Edward Khantzian, The self-medication hypothesis of addictive disorders

[4] Zero Tolerance

היסטוריה משפחתית קצרה

25 ביולי 2006

חודשיים אחרי שנולד אבי במאי 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה. 

אני נולדתי בינואר 1948 בעיצומה של מלחמת העצמאות.

בני נולד באוגוסט 1973 חודשיים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור.

נכדי* נולד ב 25 ביולי 2005  מעט לפני שמלאה לו שנה פרצה מלחמת לבנון השנייה.

 

* יומולדת שמח ווֹוִיק

 

          

 

סרטים הם לא פנקייקס

24 ביולי 2006

סמטת עטרה די ריקה הבוקר, במשולש הירושלמי הגווע.  קפה "עטרה" כבר שנים אינו נושק לסימטה. והסימטה שתמיד היתה נידחת ודחויה, היתה הבוקר מושפלת מאי פעם. על הקירות כצמחיית מעזבה, עולים כפורחים פייטני הגרפיטי. בתוך גומחת שעוני המים,  מכריז אחד בובי: "סרטים זה לא פנקייקס" – מישהו הדביק מכל צד ראשים קטנים, מלאכים מרחפים. בתחתית הגומחה, גיליתי להפתעתי חתול מבוהל נוכח מצלמתי. סגרתי את הפלאש. כאן, כך סיפר לי הצייר מירון סימה, עמדה אלזה לסקר שילר מול חלון ראווה, וזעקה מרות כנגד ההתעללות בבעלי הכנף שריחפו בתוך חלון ראווה מאובק. עוברי אורח שנקלעו למקום לא הצליחו להרגיע אותה, שוב ושוב ניסו להסביר לה שאלה ציפורי דמה עשויים פלסטיק לא ציפורים חיות, אך אלזה לסקר שילר לא שקטה ודרשה בכל תוקף להזעיק את המישטרה ולשחרר את הציפורים הכלואות ללא מזון ומים.

"סרטים זה לא פנקייקס" מלמד בובי את גירסתו לאימרות הסתמיות השגורות  במקומותינו "החיים זה לא פיקניק" ו "מלחמה זה לא טיול". לכל מי שכתבו אלפי פעמים "עשו אהבה ולא מלחמה" אפשר היום לענות שבמקום שבו יש מלחמה אין אהבה. אין, בכלל. ואצלנו יש הרבה. אפילו עכשיו. ברגע זה ממש. בצפון ובדרום, בלבנון ובעזה. הרבה מלחמה.  יתכן, שבובי מתכוון ל"סרטים" אחרים, אולי הוא הנמנה עם "אוכלי סרטים" או יודע "אכילת סרטים" מהי, יכול להעיד ש"סרטים" הם סיפור שקשה לצאת ממנו. חציתי את רחוב שמאי ונכנסתי לסמטת ביאנקיני, שהיא ממש לא סימטה, אבל גם לא רחוב אפילו לא רחוב אחורי, אלא מעבר מחבר חסר כל חן ואופי, תאונה אורבנית אחת מני רבות. שם על קיר לוחות שיש נסורים המחוברים אופקית נמצא מקבץ סטנסילים, שנראה ברגע הראשון מקרי ביותר. העליון בירוק מכריז הישר מתהילים ל"ד: "בקש שלום ורדפהו" וחוזר על עצמו שוב בשורה השניה, אלא שבשורה השניה נמחקו שלוש אותיות וקיבלנו את "בקש שלום ורד", שזה הרבה יותר מסקרן ומעניין כל הסיפור הזה עם ורד וכל ההסתבכויות שלה, ירוק על לבן על הקיר בסימטת ביאנקיני.

מימין, דמות כפופה כפותת רגליים וידיים מאחור, ראשה מכוסה בשק – תמונה מתארת עינויים שעובר נחקר מן הסתם במרתפי השב"כ, ועל כך זועקת הכותרת "בטירוף שלנו". זהו סטנסיל מחאתי חזק עם אווירה וקווים  דירריאניים. הכתובת המרכזית במיקבץ הגראפיטי של ביאנקיני קוראת : "זה בידיים של צ.ה.ל" מבט נוסף הולם בכח – אי אפשר לטעות – בחרמש הקוצר חיים אוחזות שתי ידיים ומאחור מתוך הקסדה מציצה הגולגולת – מלאך המוות. מחאה בוטה ומקוממת. מימין כדור אדום אולי שמש אדומה ועל רקע השמש מתמר עשן שחור – רמז לעולם שחרב שהוכרע בידי כוחות ההרס והרשע, שגברו על כוחות התבונה והחיים. במבט נוסף, אולי מה שנראה כמו עשן הוא הארז סמלה של לבנון והנקודה האדומה (דם \ נורת אזהרה) באה להזכיר ולהזהיר. חציתי את רחוב הילל ונכנסתי לרחוב רבי עקיבא. בית צפריר החד קומתי עומד על סף תהום – בור עצום נחפר לצידו. אני עומד ומבין, שעתה לאחר שיושלם המגדל רב הקומות שיבנה לצידו, יהיה בית צפריר מוקף כמעט מכל עבריו בענקים, והוא הקטן והמוצל יוותר שם לבדו, ועל כל זכויותיו יגן מוזיאון הסובלנות של הארכיטקט פרנק גרי ההולך ומוקם על שתי רגליים האחת בבית הקברות המוסלמי שבגן העצמאות, והשניה בכיכר החתולות.                                                                                                             בגן העצמאות קבוצת בני נוער בנים ובנות דוברי ערבית שיחקה כדורעף, במקום רשת קשור חבל בין שני עצים. על ספסל ישב גבר מבוגר וזיפני עם סל פלסטיק רשת ריק ומצץ סיגריה. חבורת עורבים טיילה לצד שדרת עצים צעירה. לפתע הושלך הס בגן, בשביל החוצה פסעה בטוחות צעירה שזופה, חטובה, חסונה ומלכותית, לגופה מעט מאוד בגדי מלכות,  היא נשאה תיק גדול ביד אחת ומכשיר סלולרי בידה השניה. הגן עצר את נשימתו, עד שנעלמה.

מלחמה או צמצום נזקים

21 ביולי 2006

מזה שנים שאימצתי את גישת צמצום הנזקים בעבודתי בתחום ההתמכרויות. הגישה קיבלה תנופה בעקבות התפשטות האיידס בקרב משתמשים בסמים בהזרקה. היא נקלטה היטב בקרב אותם אנשי מקצוע שהבינו שהמלחמה בסמים אינה רק חסרת תוחלת אלא אף מוסיפה נזקים. גישת צמצום הנזק (להלן גצ"ן) היא גישה פרגמטית שמטרתה היא לתת מענים ולמצוא פתרונות לבעיות תוך קריאה נכונה של המציאות, למשל להעניק לאדם שמשתמש בהירואין בהזרקה את הכלים על מנת שלא יידבק באיידס או בהפטיטיס בי או סי ושילמד כיצד לא ידביק אחרים במחלתו, למנוע מוות ממנת יתר, להפסיק או להפחית התנהגות עבריינית, לשלב גורמים יצרניים באורח חייו וכו'.
בשנים האחרונות מתפתח תת ענף בתוך הגצ"ן והוא פסיכותרפיה בסגנון הגצ"ן   – בדרך כלל הקהילייה הפסיכותראפיסטית דרשה תנאי מוקדם לטיפול במשתמש או מכור לסמים ואלכוהול והוא הפסקת השימוש, או שפשוט התחמקה או סירבה לטפל במתמכרים, ואילו הפסיכותראפיסטים המחזיקים בגישה החדשה רואים במכור המעוניין בפסיכותראפיה אדם בר טיפול, שניתן להשיג איתו מטרות חשובות ביותר גם אם אינו מפסיק את השימוש . פאט דנניג שכתבה את הספר הראשון בנושא אומרת בין היתר למטפלים שהכלל הבסיסי הוא "אל תזיק" אל תגרום לנזק נוסף על הנזק הקיים.
בימים אלה של מלחמה בלבנון, אני שואל את עצמי האם עקרונות הגצ"ן יכולים לשרת את תהליך קבלת ההחלטות של הדרגים (הפוליטי והצבאי) המעורבים בטיפול במשבר. האם שימוש בעקרונות מזעורם של נזקים עשוי לסייע בפריצת דרך מחשבתית שתצמצם את היקף נזקי המשבר. האם שימוש בעקרונות דוגמת הגצ"ן היו למשל יכולים למנוע את התפרצותו ? או לצמצם את היקפו ?
דווקא בטיפול במשברים עם עיראק ולאחרונה סביב משבר הגרעין עם איראן נראה היה שממשלות ישראל פתוחות לאמץ תהליכים חשיבתיים חדשים, אך למרבית הצער דווקא בעימות עם השכנים הקרובים שמהווים איום מוחשי על שלומנו ובטחוננו נכשלנו. מזה דורות שמקובלת כתורת משה מסיני על כל המנהיגות הישראלית מכל צבעי הקשת האקסיומה ש"לא מדברים עם ארגוני טרור"  – אכן הטרור מאיים על שלום העולם, אולם אירגוני הטרור הם מציאות בחיינו, שהמלחמה בהם קשה ולעיתים קרובות חסרת תוחלת. אולי הגיע הזמן לנסות לצאת מתוך התבניות המקודשות ולאמץ גישות נוספות. למשל לדבר עם טרוריסטים, להתייחס אל הדיבור עם ארגוני הטירור כמו לניטרול של מטען נפץ.
מתוך עבודתי בתחום ההתמכרויות אני יודע שאחת מתגובות להצעה מעין זו היא ששיחה עם טרוריסטים תחזק ותגביר את הטרור – זוהי התגובה המקובלת בציבוריות כאשר עולה על הפרק הצעה לפתוח שרות להחלפת מזרקים – מיד נשמעות טענות חסרות בסיס עובדתי שפרוייקט כזה מעודד שימוש בסמים והזרקה.

זכותו של פרט וזכותה של מדינה להשתמש בכח כדי להגן על עצמם, וכדי למנוע תוקפנות ואיום על שלומם וקיומם. השאלה שמטרידה אותי היא האם ממוצות האפשרויות לצמצום נזקים, או שאנו ממשיכים להיות שבויים בתפיסות נוקשות אודות האחר המאיים, תפיסות המצמצמות את מגוון האפשרויות והסיכויים לעתיד טוב יותר לגודל חריר הירי.

 

Harm Reduction

Harm Reduction Psychotherapy

ד"ר ר. בביירות : We are living a nightmare

20 ביולי 2006

לפני שנה בכנס בינלאומי פגשתי את ד"ר ר. רופא לבנוני צעיר שחי ועובד בבירות. הכנס היה מיוחד במינו, הוא היה מורכב מקבוצה קטנה של אנשי מקצוע ממדינות מזרח אירופה, המזרח התיכון, אפריקה, ומיטב אנשי המקצוע מהמערב. המתכונת האינטימית איפשרה בנוסף על למידה וחילופי ידע גם יצירת קשרים בינאישיים עם אנשי מקצוע שבימים כתיקונם הוא אינו אפשרי כמעט. בימים אלה נזכרתי בו בד"ר ר. הגבר הצנום והצנוע וכתבתי לו אי מייל:

Less than a year ago we met in the conference in Istanbul. Those days when we are in a war situation, I'm thinking of you your families and colleague. I know Beirut is under bombing and I hope that you, your family and relatives are healthy and that the war activities will stop and peace and sanity will overcome the destructive powers.

הבוקר קיבלתי את אי מייל מד"ר ר. :

I was very touched by your e-mail. We are living a nightmare that we hope will end soon; we don't want all of this and we just want to live in peace. Thank you once again for your concern,

תרגום: האי מייל שלך מאוד נגע לליבי. אנחנו חיים סיוט ומקווים שיפסק בקרוב. אנחנו לא רוצים את כל זה, רוצים רק לחיות בשלום. תודה לך שוב על דאגתך. עניתי לו :

I'm sorry to hear you experience such horrible days of war. You are right – human beings should stop aggression and violence and use the resources to develop mankind's welfare, health and education. I don't know how I can help you ? but if you think about any idea, please don't hesitate and write me.

המטרה: איראן

18 ביולי 2006

כותרת ראשית בעיתון הארץ היום "ישראל: לנקות לבנון מטילים" מזכירה לי כותרת ממסע הסברה של הרשות למלחמה בסמים בעיצומה של מערכת הבחירות האחרונה "לנקות את ישראל מסמים". שתי המטרות  אינן ברות השגה.

גם אם הניסיון לנקות את דרום לבנון מטילים ולהשיג את כוחות החיזבאללה אל מצפון לליטני יצליח, יגרום הדבר לכך שהחיזבאללה יצטייד בטילים ארוכי טווח.

הדיבורים על פגיעה אנושה \ קריסה \ מחיקה \ או שבירת החיזבאללה הם זריית חול בעיני הציבור. האוכלוסיה הבוגרת בישראל זוכרת את מלחמת ששת הימים בה היכה צה"ל מכה ניצחת את צבאות ערב, ופגע אנושות בצבאות מצריים סוריה וירדן. לא עברו שנתיים ומצאנו את עצמנו במלחמת ההתשה, כעבור שש שנים שוקמו צבאות מצריים וסוריה המוכים עד כדי כך, שהם יצאו למלחמה הנוראית, הלא היא מלחמת יום כיפור, מלחמה שמצאה אותנו אפופי ניחוח הניצחון ומופשלי מכנסיים. ככל שהמכה שאנו מכים בשכנינו קשה יותר, ככל שהנזקים הנגרמים לתשתיות הצבאיות והאזרחיות כבדים והאבדות קשות, כך תרבה האיבה ויגבר הרצון להשיב מלחמה שערה, תתחזק המוטיבציה לבנות כח צבאי חזק יותר וקטלני יותר, אם כדי להתגונן ואם כדי להשיב את הכבוד האבוד.

כל מלחמה היא כישלון מנהיגותי. האחראים לכישלון הם מנהיגי הצדדים המעורבים במלחמה, שלא הצליחו לפתור את הסכסוך בין מדינותיהן בדרכי שלום ולא הצליחו למנוע את המלחמה.

הכוח המשמעותי באזורנו היא איראן – מעצמה רבת השפעה וכח. היא מוליכה ומובילה כוחות משנה רבים באזורנו. מדיניות פרגמטית שרואה באיראן גורם משמעותי, חייבת להוביל לניסיונות בלתי פוסקים ויצירתיים, להגיע להידברות עם הממשל האיראני על מנת לנסות לשפר ולהשיג הבנות. תפיסת איראן אך ורק כאויב שוחר רע היא נקודת מבט צרה, שאינה משרתת את האינטרס הישראלי, ולכן יש להרחיב אותה וליצור אופציות רבות ככל שאפשר.

mek-18-07-06 084.jpg

כשהתותחים רועמים

17 ביולי 2006

כשהתותחים רועמים המקררים מתרוקנים.
המאמץ המלחמתי עולה כסף רב מאוד. מכונת המלחמה זוללת משאבים אדירים ואותם ניתן יהיה לגייס אצל בעלי המקררים המתרוקנים. המאמץ המלחמתי ירושש את העניים, ולעומת זאת תעשיית המלחמה תפרח. ייצור, רכישה וסחר של תשתיות ואמצעי לחימה יכניס הון לכיסם של סוחרי נשק, קבלנים, מהמרי הבורסה וחבריהם. יש כאלה, שכבר עתה יודעים להריח את ניחוח הכסף העולה מתוך העשן המיתמר וששעתם היפה קרבה.
אל ראש סדר העדיפות עומד לשוב כמימים ימימה הביטחון. ואילו החינוך, החברה, הרווחה והבריאות יחזרו אל מקומם המוכר והנידח.

מלחמה

16 ביולי 2006

"ויקום קין על הבל אחיו ויהרגהו".

האמנם כולנו בני קין, נושאים את הגן הלוחם ומפיצים אותו מאב לבן, מדור לדור. כמום שנגזר עלינו, שטבוע בתוכנו כמו מעגל סגור על שבב תורשתי, דחף שאינו בר כיבוש – הכופה עלינו לשלוף את החרב, לסחוט את ההדק להכות עד מוות. האמנם.