ארכיון חודש דצמבר, 2012

מכתב פרידה

30 בדצמבר 2012

אתמול בלילה שלחתי מייל ששורת הנושא שלו היתה "מכתב פרידה".- התגובות בכתב ושיחות הטלפון שהגיעו בעקבותיו ריגשו ושמחו אותי מאוד. שער המרכז אותו הקמתי וניהלתי במשך שנים כה רבות ננעל היום אחר הצהריים מאחורי. הנה המכתב:

שלום חברים,

בימים אלה הופיע במגזין לילדים "עיניים" סיפור שכתבתי ושמו "ראש העיר". סוף הסיפור הוא, שבלילה אחד בלי ירח יוצא ראש העיר לרסס כתובות גרפיטי נגד אזלת ידם של פקידיו:

"ולבסוף מול ביתו שלו כתב ראש העיר באדום: 'התפטר ! שיבוא במקומך אחר !' .

טרם זריחה חזר ראש העיר לביתו עייף ונרגש וניסח את מכתב התפטרותו מראשות העירייה. סוף סוף מצאתי את יעודי, אמר לעצמו ותלש את השפם המודבק מתחת לאפו. זה מה שאני רוצה לעשות כשאהיה גדול – אמן רחוב, צייר גרפיטי. ראש העיר נרדם וחיוך רחב על פניו".

סיום עבודתי כמנהל "מג"ל צעיר" – המרכז האשפוזי לגמילה בסיסית מסמים ואלכוהול – הוא סיום פרק בחיי. לא רק סיומן של 22 שנים מרתקות בליפתא, אלא גם סיומן של שנים ארוכות בעבודה בשירות הציבורי, שהחלו בהיותי בן עשרים ושתיים כעובד חבורות רחוב. זה לא המקום לסיכומים, הם יבואו, בדרכי. זה מכתב פרידה קצר, הוא אינו סנטימנטלי ומתרפק משום שאני באמת נרגש.

אני מבקש לומר תודה, בהצלחה, שלום ולהתראות.

תודה לכל הרבים שהלכו איתי ואחרי בארץ היפה הזו, שיודעת לפרוח ולתת פרי אך גם לגדל קוצים ודרדרים.

אני מאחל בהצלחה למנהלת החדשה של "מג"ל צעיר" ד"ר לוין ולצוות העובדים המסור.

שמור בליבי מקום מיוחד למטופלים ולמטופלות, מהם למדתי שיעור חשוב שאין שני לו על עולמנו,- על טבע האדם ועל עצמי.

שלא כמו ראש העיר בסיפור לילדים, אני מתכוון לא רק לרסס כתובות גרפיטי, אלא אמשיך בעבודה הטיפולית בקליניקה פרטית, בהרצאות, בהדרכה ובסדנאות.

שלום ולהתראות

משה קרון

0522-679-485

זה הכוך שהיה החדר שלי משנת 1991

הקבוצה האחרונה

25 בדצמבר 2012

לפעמים הטבע מדבר במקומנו.

התבוננתי במדרון התלול המלווה אותי מדי יום זה עשרים ושתיים שנים והלב נחמץ. יד נעלמה קילפה, קרעה ממנו שיכבה והשאירה פצע מדמם.  מדוע דווקא היום ? כל כך הרבה סערות, שלגים ושריפות משחירות ידע המידרון הזה, פיצוצים וקידוחים הרעידו בשנים האחרונות את קרביו החלולים. האם להניח לצירוף המקרים ?

ביום  בו הנחתי את הקבוצה הטיפולית האחרונה במג"ל צעיר, אחרי למעלה משלושת אלפים ושש מאות קבוצות, דווקא היום נגלה לעיני המראה הזה.

ישראל נ' העולם נ' ישראל

3 בדצמבר 2012

את הנכנסים בשערי ירושלים מקדמת היום מאחד הבניינים הסמוכים לבית מד"א כתובת אדומה על בד מתנופף ברוח המכריזה "אל תירא מהם כי ה' אלהיך עימך" (ספר דברים). מה משמעותה ?

עם ישראל הוא עמו של האלהים. הקב"ה עמד, עומד ויעמוד לצידו. ישראל הוא עם סגולה. עם נבחר ומורם מעל לכל גוי. "אמר ר' ברכיה: שמים וארץ לא נבראו אלא בשביל ישראל". ישראל יקיימו את המצוות והקדוש ברוך הוא יגן על עמו. "אמר ר' נחמיה: בא וראה אהבתו של הקדוש ברוך הוא על ישראל, שהרי מלאכי השרת שהם 'גבורי כוח עושי דברו' עשאם הקדוש ברוך הוא שומרים לישראל". לפיכך, אין מה להתרגש ולפחד "מהם".- החלטת האו"ם לשנות את הגדרת פלסטין למעמד של מדינה משקיפה, מחאת האירופאים והאמריקאים בעקבות כוונת ממשלת ישראל לבנות בשטחים הכבושים ובעיקר ב E-1, נוכח כל אלה חשוב לזכור שאלהים בצד שלנו. מי הוא אובמה ? מיהם ראשי ממשלות צרפת ואנגליא ? כולה גויים ! עכו"מ ! "אמר ר' יהודה הלוי בר שלום בשם ר' יהודה בר סימון "יונתי בחגוי הסלע – אין כתיב 'יונה' אלא 'יונתי', ומה יונתי, אמר הקדוש ברוך הוא: אצלי הם (הם = ישראל, מ.ק) תמים כיונה, אבל אצל אומות העולם הם ערומים כנחשים".

תפיסת עולם הגורסת שהעולם כולו נגדנו ואילו אנו, נצח ישראל, מעל כולם – מנחה את ממשלת נתניהו ומקובלת בחלקים רבים בחברה הישראלית. וכך נמשיך סחור סחור ישראל נ' העולם נ' ישראל וחוזר חלילה, סביבון הנצח.

כוחה של המניפולציה

1 בדצמבר 2012

מעת לעת נקרית הזדמנות להתבונן לתוך נבכי נפשו של פוליטיקאי. לדעת למשל מה הוא חושב באמת על קבוצת ההתייחסות שלו. איך הוא מבין את הכוחות הפועלים עליה וכיצד הוא משתמש בהם כדי לקדם את ענייניו. איש אחד ביקש להבחר שוב לכנסת ולשם כך ביקש ליצור לעצמו סרטון קליל שיכנע את חבריו למפלגה להצביע עבורו בפריימריז. חשבתי שסביר שהסרטון יציג לפני הבוחרים את תפיסת עולמו ההולמת את ציפיות בוחריו. ולכן ינסה להציג בו את עמדותיו בנושאים כמו חשיבות קידום מערכת החינוך כגורם מרכזי בגיבוש דמותה של החברה הישראלית, תרומתו ורעיונותיו באשר למצוקת הדיור ומחירי הדירות, מחשבותיו באשר למניעת קריסתה של מערכת הבריאות, הרחבת סל הבריאות, הטיפול בבעיות בריאות ורווחת הקשישים, מניעת תאונות הדרכים וצמצום הקטל בדרכים, יוקר המחיה ומחירי המזון, המלחמה בשחיתות ובפשיעה המאורגנת, ביטחון העורף, שיפור ההערכות לקראת רעידת האדמה, יחסי הון ושלטון, המשבר בחברת החשמל, וכמובן שאלות נוספות הקשורות ליחסי ישראל ושכנותיה, יחסי ישראל טורקיה, שאלות איכות הסביבה, משק האנרגיה ועוד. אך לא, נושאים אלה ודומיהם לא נכנסו לתוך הסרטון.

המועמד שלנו חושב שקהל בוחריו מונע  על ידי רגשות שנאה ותיעוב, שהם קסנובופים צרי אופקים, שכאשר הם שומעים מילים כמו "אחמד טיבי", "חנין זועבי", "בייניש", "הקרן החדשה", "ליבני", "אופנהיימר" או "אולמרט" פיהם מתמלא בריר. אם יוכיח להם שכהונתו הקודמת בכנסת נועדה להלחם בערבים ובסמולנים, הם אצלו בכיס. ילכוד אותם ! הם לא יוכלו להתנגד לתנועת היד שתשלשל את הפתק של זאב אלקין לתוך תיבת הקלפי. הסרטון "אלקין סטייל" קצבי משעשע ועשוי היטב. אבל באותה עת מלמד אותנו עד כמה הפוליטקאים מזלזלים באינטילגנציה של הבוחר ומעריכים את כוחה של המניפולציה.