ארכיון חודש ספטמבר, 2012

כמו עדר של שוטים

24 בספטמבר 2012

כתבתי את זה בימי "עופרת יצוקה" , היום ערב מבצע "גרעיני עפולה" אני מעלה אותו לבלוג :

כמו עדר של שוטים

אח שלי חבר שלו

הבת שלו בכתה,

אמא שלה פרח שלי

אמרה ש"אין ברירה".

אבא שלה דוד שלו

אמר "זה המצב".

שכן שלו הבן שלה

הלך גם הוא לקרב.

חבר שלו רופא שלה

אמר לה : "תני לזמן".

אח שלי עיניים שלה

הזהיר אותה מזמן.

שכנה שלי מורה שלה

אמר  לה "יש שמועות",

הבן שלה גורל שלי

אמר לה לקוות.

אח שלה נהג שלו

חזר מהחזית,

חייל שלו קצין שלה

יורים כמו תמיד.

אמא שלי אבא שלו

לא ישנים לילות,

אח שלי אומר לך:

מתים במלחמות !

וכך אנחנו דוד שלי

כמו עדר של שוטים,

אורזים תרמיל של אח שלי

ויאללה מתגייסים.

ראיתי אותה, במו עיני, ביום שישי בלילה.

השעה היתה אחת עשרה בלילה. הרחוב היה ריק. רק שנינו באוטו, כשהיא חצתה לאור פנסי המאזדה ומעט פנסי רחוב דלוחים, את רחוב החלוץ בשכונת בית הכרם. צעדיה היו מהירים, כולה הוד והדר. מעל גופה הגא התנשאה הילה מופלאה ומרשרשת. היא כאילו לא ראתה אותנו, שידרה שהלילה הזה הוא שלה, שלה בלבד. כמובן שעצרתי מיד. אי אפשר היה לנהוג עוד. נשימתי נעתקה. שיבוש מערכות רגעי מנע ממני לשלוף את מצלמתי הנמצאת תמיד במרחק נגיעה, קודם שנבלעה בחדר המדרגות של בית משותף. לא הייתי מצפה שמלכה מפוארת שכמותה תבלה את הלילה בדירה זעיר בורגנית בשכונת המורים, פקידים וסופרים. היא טופפה לתוכה ללא כל היסוס ואני מוכן להסתכן ולקבוע, שזה לא היה הלילה הראשון שלה בבית הזה ברחוב החלוץ בירושלים.

כשהגעתי הביתה, מיהרתי לחפש עליה בגוגל. גיליתי פרטים מפתיעים, על אורחות חייה, ועל מנהגיה האינטימיים. למשל שהיא מונוגמית (האמנם ? יום שישי ? באישון לילה מתגנבת לדירה אנונימית ? אני לא סכסכן – אבל זכות הציבור לדעת !), פמיניסטית, – היא זו שבחרה את בן זוגה. האחרון מוכיח את עצמו (לפחות בגוגל) כגבר בעמיו,- הוא שוכב איתה שש פעמים ביום. לפעמים גם שמונה. לעיתים הקצב שלו אינו מספק אותה, ואז היא נוהגת להחטיף לו קלות על אפו…הוא מבין היטב את הרמז. עוד משהו די מביך, באינטרנט יודעים לתאר שאיבר מינו מתנשא לאורך של כארבעים סנטימטרים שלמים, שהם כמחצית מאורך גופו. בדרך כלל היא יולדת תאומים לפעמים שלישיות, היא מיניקה אותם כשהיא שוכבת על צידה, יש לה פיטמה על כל כתף.

באחת עשרה בלילה ביום שישי האחרון, מול עיננו, חצתה נקבת דרבן מפוארת את רחוב החלוץ, ונכנסה לחדר המדרגות של אחד הבתים המשותפים. כך היה.

גם לי יש מה להגיד על חיים חפר

19 בספטמבר 2012

חיים חפר ור"ש

ר"ש נשמתה עדן, לחצה על דוושת הגז במקום על דוושת הבלמים וכך הדהירה את הטויוטה שלה לתוך קיר החניון, משם הובהלה לבית החולים עם גב שבור וכאבים עזים. ר"ש לא היתה עשויה מחומרים כנועים, בפעמים הקודמות שבהם ריסקה את עצמותיה גילתה רוח לחימה וכושר התמודדות מפואר. את תהליך החלמתה עשתה בין היתר במחלקת השיקום בבית החולים איכילוב, שם למדה לחיות בתוך סד שסייע לגבה הרצוץ להתאחות ולהרפא. יום אחד בעודה יושבת על מיטתה מעורטלת למדי, מנסה ליישר את הסד, לאלפו לחיות בשלום עם בגדיה, הבחינה בזוג עיניים מציצניות, בורקות, ממזריות שוזפות ללא חת את גופה החשוף. כעבור שעה קלה שב אליה הקבלייר והציג את עצמו "חיים חפר". הם החליפו מספרי טלפון, אך למיטב ידיעתי הפלמחניק הקשיש שהלך אתמול לעולמו לא עמד בתנאי הסף של ר"ש, שחלק לא מבוטל מהערכים המופיעים ב"מילון בן יהודה שטרסה" היו שגורים ביום יום של חייה.

אדוני השופט ושיר הפטנטים

בין השירים הרבים שחיבר חיים חפר נכנסו לפנתאון המשפחתי שלנו שניים "אדוני השופט" ו"שיר הפטנטים", כשהם משאירים על מדרגותיו את "החופש בבית הבראה", "שיר השכונה", "ערב במסחה", "אין כמו יפו" "זאת מרחוב פנורמה", "שיר הקטר" ועוד. השירים שאחי ואני בחרנו היו בדרך כלל אנטיסנטימנטלים ולא מצמררים. למרות ששירים רבים עבדו עלי כמו על בני דורי והפכו להיות אבני דרך לאורך חיי, הרי מה ששרנו אחרי לילי הסדר או באירועים משפחתיים היו אנטיתיזה – את "אדוני השופט" ואת "שיר הפטנטים". אנחנו בני העולים, הצברים שנולדנו כשעשן המשרפות המשיך לרחף מעל ביתנו בתל אביב, הסיפורים שסיפרו לנו בבית לא היו צ'יזבטים סביב המדורה, והספר שלנו לא היה "ילקוט הכזבים" אלא "ספר מלחמת הגיטאות".

הצעה לכתובת גרפיטי

6 בספטמבר 2012

איפה הרנטגן כשצריכים אותו ?

1 בספטמבר 2012

מכבסת המילים של שוק ההון מעלה שאלות יושרה מביכות. אם עסק  צפוי להרוויח הרבה פחות כלומר להפסיד חלק ניכר מהרווחים הצפויים, מדוע המושג המתאר מצב כזה נקרא "אזהרת רווח" ולא אזהרת הפסד, או "אזהרת אוי אוי אוי" או "אזהרת איזה זיפת" או "אזהרת איפה אני ואיפה הרווח" אפילו בראשי תיבות "אזהרת רע"ה" = רווחים על הפנים. עכשיו לרע המזל של נוחי דנקנר ושל רבים מאיתנו, כוללים הדוחות הכספיים של אי.די. בי. אחזקות "הערת עסק חי". הערה כזו מטילה ספק ביכולתה להחזיר את חובותיה. במקרים אחרים המושג בא לתאר מצב שבו נשקפת סכנה למצב של "כשל פרעון" ואפילו להמשך קיומו של העסק . אז בעצם מדובר כאן לא בהערת עסק שוקק חיים, אלא בהמלצה לנושים "תתפללו ותזדיינו בסבלנות". אבל למה לא לקרוא לילד בשמו כמו הערת גוסס, מחרחר, מקרטע וכיו"ב ? או בראשי תיבות  "הערת אשכ"ש"  = או שכן כנראה שלא ? אולי משום שביהדות כאשר אדם מוטל בין חיים למוות יש המוסיפים לשמו את השם "חיים" או "חיה" מתפללים לנס שיפיח בו או בה רוח חיים. "הערת עסק חי".

הכי מטריד אותי ש"הרנטגן" הלא הוא הרב יעקב איפרגן לא עושה משהו. נוחי דנקנר והרנטגן הם חברים. נוחי לא עושה צעד ללא התייעצות וברכה מהרנטגן. לפני כחודשיים השתתף נוחי דנקנר בהילולה ובסעודה השנתית שקיים הרנטגן בנתיבות. אז דחילק, עכשיו כשחבר יקר צריך את הרנטגן, דווקא עכשיו המכשיר התקלקל ? הרנטגן לא שמע את הביטוי אי פרנד אין ניד איז א פרנד אינדיד, עלאק?