ארכיון התאריך

כשהאדמה נעה תחת רגלי ראה"מ

8 ביולי 2007

באתר משרד ראש הממשלה מופיעה הערב הידיעה הבאה:

"ראש הממשלה, אהוד אולמרט, השתתף אחר הצהריים בתרגיל המדמה מקרה של רעידת אדמה בישראל."

 רעידת האדמה האחרונה שארעה כאן היתה לפני שנה. ראש ממשלת ישראל יזם מלחמה שלא היה מוכן לקראתה. הוא שלח צבא לא מוכן למשימה שלא הוגדרה, וחשף את העורף הישראלי למתקפת טילים קשה חסרת מענה. תושבי צפון הארץ שהיו נתונים תחת המתקפה, לא קיבלו אמצעי מיגון וקיום, ושירותי המשק לשעת חרום (מל"ח) לא הופעלו. כושר ההרתעה של צה"ל נפגע כמו גם אמונם ובטחונם של תושבי המדינה בממשלתו. האדמה נעה תחת רגלינו וטלטלה אותנו טלטלה עזה. הידיעה באתר משרד ראש הממשלה מרחיבה:

"בראש התרגיל, הנערך בדיוק 80 שנה לאחר רעידת האדמה החזקה בישראל שהתרחשה באזור ים המלח, עמד ראש הממשלה, ששמע מ-50 נציגי המשרדים והגופים השונים, על ההיערכות למקרה של רעידת אדמה, ועל הפתרונות האפשריים לכל מצב."

נפלא, "בדיוק" שנה לאחר מלחמת לבנון השניה מתרגל ראש ממשלתנו את פקידיו לקראת התמודדות עם רעידת אדמה, "בדיוק" 80 שנה לאחר רעידת אדמה חזקה שארעה בים מלח. הפעם לא יתפסו אותו עם המכנסיים למטה. הפעם כשהאדמה תרקוד לו מתחת לרגליים, הוא ישיב מלחמה שערה :

"את סימולציית התרגיל הכינו במשרד התשתיות הלאומיות בראשותו של השר בנימין בן אליעזר, ונטלו בו חלק: השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, אנשי המכון הגיאו-פיסי, וכן מנכ"לי כל משרדי הממשלה, ראשי ערים וקציני צבא ומשטרה.במהלך התרגיל הציג כל אחד ממשרדי הממשלה את ההיערכות שבוצעה במשרדו לנוכח האפשרות של רעידת אדמה בישראל, ואת הפערים שעליהם עוד יש להתגבר בתחום זה.בתום הצגת התרחישים והיערכות המשרדים אמר ראש הממשלה כי על משרד הביטחון והמשרד לתשתיות לאומיות לקבוע את חלוקת האחריות בין הגופים השונים בנוגע לטיפול מקדים ולטיפול בעת רעידת אדמה. כמו כן, הנחה ראש הממשלה את המשרד להגנת הסביבה, לגבש תוכנית לטיפול במפעלים המכילים חומרים מסוכנים, כך שלא יהוו סכנה לסביבה בזמן אסון טבע. עוד אמר ראש הממשלה: "עלינו להיערך לאירועים שכאלו בטרם התרחשותם, ולכן התרגיל שקיימנו היום הוא חשוב ביותר מסוגו. על המשרדים השונים להיות מוכנים לכל אירוע, ויש לבדוק את מידת המוכנות הזו, וזאת עשינו היום". "

 ראה"מ יוכל סוף סוף להישיר מבט למשפחות הנספים ברעידת האדמה, ויאמר עשינו הכל, התכוננו ונערכנו, ומיטב המומחים ופואד גם. הוא יופיע לאזכרה שתערך במלאת שנה לרעידת האדמה ויחבק אלמנות ויתומים. באפי עולה ריח הכסת"ח. איני יכול לומר מילה טובה על ראש הממשלה, שעושה מעשה נכון – מתרגל ומתכונן לקראת האפשרות שתתרחש כאן רעידת אדמה. ראה"מ איבד את מלוא קמצוץ האמון שלא היה לי בו כשנבחר.