ארכיון חודש מרץ, 2011

מראית עין

30 במרץ 2011

יש מעשים שאין בהם משום עבירה, ולמרות זאת ראוי להימנע מהם. מעשים והתנהגויות אלו עלולים להראות רע, או לקבל פירוש לא נכון על ידי הזולת ויש בהם כדי להטעות, להכשיל או לגרום לאחרים לנהוג בדרך פסולה. זהו עקרון "מראית עין". מהטעם הזה יהודי שומר מצוות לא יבשל בשר בחלב שקדים או קוקוס אעפ"י שהדבר מותר, שכן הוא עלול להראות כמי שעבר עבירה. התנהגות ברוח עקרון מראית העין, חשובה שבעתיים כאשר מדובר במנהיג או נושא משרה שאחרים נושאים אליו את עיניהם,- במעשיו יש כדי להשפיע ואולי אפילו לעודד נורמות התנהגותיות פסולות.

אם העובדות שפרסם העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 מבוססות, ואפילו אם אינן מהוות עבירה,- יש בהן טעם רע. נראה שראש הממשלה נהג בנהנתנות ופזרנות גחמנית יתרה, שמומנה על ידי בעלי הון. למראית עין הוקמה כאן תשתית לא רצויה למחויבות ראש הממשלה להשיב להם כגמולם על השקעתם הנדיבה.

הצעה לכתובת גרפיטי

28 במרץ 2011

רעולי פנים

6 במרץ 2011

רעולי פנים הם אנשים המסתירים את פניהם בעיקר משני טעמים: טעם אחד היא הצנעת הפנים והטעם השני הסתרתם. כיסוי הפנים נפוץ בימינו בין נשים מוסלמיות שעושות כן מחמת הצניעות, ובין שודדים או עבריינים אחרים הנוהגים לכסות את פניהם כדי למנוע את זיהויים על ידי הרשויות האוכפות את החוק והסדר הציבורי. כמו כן כיסוי הפנים במסכה או באיפור מאפשר להתחפש או להסתוות ומהווה חלק מטקסים, קרנבלים וחגיגות מסורתיות, או על מנת להגן עליהם מפני קור, זיהום אויר וכיו"ב.

ביום שישי 4.3.2011 בהפגנה השבועית בשייח ג'ארח כמחאה על פינוי התושבים הפלסטינים מבתיהם ויישובם בידי מתנחלים יהודיים, הופיעו שוטרים אחדים כשפניהם רעולים. מכיוון שהשוטרים לא היו נשים מוסלמיות, לא השתתפו במסיבת פורים או בקרנבל ומזג האויר היה נעים, עולה חשד שהשוטרים העלו רעלות על פניהם על מנת למנוע את זיהויים. יתכן שהם תכננו מראש לבצע מעשה לא חוקי או שאינו ראוי.

גם אם היה לשוטרים מניע סביר, היה מקום שינהגו לפי עקרון "מראית העין", שאוסר על התנהגות או מעשה, גם אם אינו מהווה עבירה, ולו מהטעם שלא לעורר חשד שהוא כזה.

במדינת ישראל, שוטרים שאמורים לשמור על הסדר הציבורי, לשרת את האזרח, לדאוג לביטחונו ולהגן על זכויותיו, עוטים מסכות כפושעים. צפיה בסרטון מחזקת את התחושה הקשה שהותיר האירוע. – ראוי היה שהשוטרים, מפקדיהם ושולחיהם נבחרי הציבור, יספקו כפיים ויליטו את פניהם מחמת הבושה. המדרון החלקלק מתחיל להיות תלול.