מאגרי הנשק הלא קונבנציונלי שבידי אסאד

נכתב בתאריך 27 ביולי 2012 מאת משה קרון

האפשרות שמאגרי נשק כימי וביולוגי המצויים בסוריה עלולים לעבור לידיים לא אחראיות מטריד ובצדק. לא שכל כך ברור לי מי הן הידיים האחראיות באזורנו. מובן שהידיים הלא מוכרות בכלל והידיים שאינן ידי מדינה בפרט מעלות חששות כבדים. אך עם יד על הלב, האם אפשר להגדיר את ידי מנהיגינו כאחראיות ? אלה שלאורך הדורות שחלפו מימי בן גוריון דרך גולדה מאיר ועד בנימין נתניהו לא השכילו להביא לנו ביטחון ושלום (לא נדבר כאן על רווחה, בריאות וחינוך) ושלחו אותנו שוב ושוב למלחמות.

השבוע בשתי הזדמנויות איים שר החוץ מר אביגדור ליברמן שהעברת נשק כימי לחיזבאללה היא עילה למלחמה. לעומתו מזהיר השבוע הרמטכ"ל בני גנץ בפומבי, שתקיפת מאגרי הנשק הכימי בסוריה עלולה  לסבך את ישראל במלחמה רחבה מכפי שתכננה. האם זה יהיה מוגזם לקבוע שרק לאחד משניהם "ידיים אחראיות" ?

ממקום מושבי, ניסיתי לחשוב על דרך להפחית נזקים ולמנוע מלחמה מיותרת. למשל לגרום לכך שהנשק הכימי והביולוגי שבידי באשר אסאד, יועבר בהסכמה לידיים אחראיות אחרות כדי שחלילה לא יפול לידי ארגון טרור לא אחראי, ובכך גם למנוע אפשרות שישראל תתקוף את המאגרים ותסתבך במלחמה גדולה מכפי שתכננה. עלה בדעתי שזה יהיה נחמד למשל אם מר ולדמיר פוטין נשיא רוסיה ירים טלפון לבאשר אסאד ויאמר לו משהו כמו: "כבוד הנשיא אסאד, מטוסים של הצבא הרוסי ינחתו בתיאום איתך השבוע בסוריה כדי להעמיס עליהם את כל הנשק הלא קונבנציונלי המצוי ברשותך. אנו נאחסן אותו אצלנו במחסנים ברוסיה, כדי למנוע את הגעתו לידיים אחרות לא אחראיות. כאשר המצב בסוריה יתייצב והשקט יחזור לארצך נחזיר לך את הנשק הנ"ל, הוצאות ההטסה הלוך ושוב על חשבוננו".

אני תמה האם רעיון (מופרך \ הזוי \ תבוסתני) מעין זה עלה בכלל אי שם בסביבת מקבלי ההחלטות ? או שאצלנו כרגיל האצבע על ההדק, האזיקים או השוקר החשמלי למען בטחוננו ועתיד ילדנו.

נכתבו 2 תגובות לפוסט “מאגרי הנשק הלא קונבנציונלי שבידי אסאד”

  1. מימי:

    הצעה חלופית, למקרה שפוטין לא ירצה ללכלך את ידיו – להציע לאחמדיניג'אד, בן בריתו של אסד, לשמור את הנשק הכימי של סוריה אצלו – מומלץ בתוך הכורים האטומיים טרם הפעלתם – כך שכאשר נתקוף בקרוב באיראן נתפוס שתי ציפורים במלחמה אחת.

  2. גד השדה:

    אני שם את שתי ידי על ההצעה. נראה לי אחלה.

    ואם כבר מבקשים טובות מפוטין, אולי אפשר לבקש שיאחסן אצלו גם את ליברמן? נודיע לו כשהמצב באזור ירגע ואפשר להחזיר אותו.
    ופה, אני מוכן לממן מכיסי את ההטסה.