גזענות בדורבנות

נכתב בתאריך 1 במאי 2009 מאת משה קרון

אני אוהב מילים. שעשועי מילים והברקה מילולית גורמת לי הנאה רבה יותר ממופע זיקוקי דינור מרהיב. לפעמים אני מוצא את עצמי מבלה בין "מילה במילה" של אבניאון לבין מילון אבן שושן ורווה רוב נחת. לכן, כשמצאתי את אתר" דורבנות" קפצתי כמוצא שלל רב. ניסיונות של אנשים צעירים להטביע חותם על השפה המדוברת נשאו חן בעיני. גם האתר בנוי כהלכה ויושב היטב על הוורדפרס. אני חושב שהרשת יכולה להיות גם היא מקום – מעין חממה \ מעבדה לנסיונות להצמיח מילים ולהעשיר את השפה. ככל שהתמדתי לבקר בו נעכרה שמחתי, גיליתי לצד הגוון המאצ'ואיסטי שובניסטי [הנה צץ לו ברגע זה במוחי רעיון למאצ'ו בעברית : גְּבַרְזָן (גימל בשוא, על משקל גברתן) , שילוב של גבר וטרזן. מצ'ואיסטי = גְּברזני. מצ'ואיזם = גְּברזניות] מגמה גזענית. הערתי שתי הערות על כך פעם לערך "בוריסים" ופעם לערך "גרוזינים". התפתח דיון והיו למגיבים דעות לכאן ולכאן. ואז הופיע הערך "זוהימה" ואני מצטט מתוך האתר : "השכבה הנמוכה בחברה. משחק מילים על "זוהמה" ו-"בוהימה" (קהילת אנשי רוח ואומנות)." ולהדגמה מביא היוצר את המשפט : "זה לא בית קפה לאנשים ברמה שלי, זה לזוהמה ומטה". למרות שבעיני זה ערך גזעני מהסוג הנקלה, הרי מסיבות השמורות עימי בחרתי הפעם שלא להגיב מיד, ולנסות ולראות כיצד יתקבל הערך הגזעני הבוטה הזה. לתדהמתי הוא התקבל בתגובה אוהדת אחת ובציון 3 מתוך 5.  אמנם אני דוגל בחופש הביטוי, אבל אני מתנגד נחרץ לגזענות ותומך במאבק בה. תפקידו של מנהל האתר הוא לערוך את התוכן באופן שימנע מתכנים גזעניים לחלחל לתוכו ולתוך השפה. אלא שהוגה הערך "זוהימה" אינו אחר מאשר מנהל ועורך האתר אסף שגיא … ומכאן שכנראה לא היה לעורך עורך.

למען ההגינות ראוי שאציין ששלחתי שני מושגים ("הלן כלב" ו "כונס נחשים") לאתר, ושניהם לא התקבלו. זו זכותו המלאה של מנהל האתר והעורך לדחות ערכים ואין בליבי על כך.

נכתבו 5 תגובות לפוסט “גזענות בדורבנות”

  1. אסף שגיא:

    לטענתך האחרונה דחיתי את המילים שלך, אבל זה פשוט שטרם הגעתי אליהן בתור. לוקח למילה להגיע לראש התור בין 4 ל-6 שבועות. אם "הלן כלב" זה מה שאני חושב שזה, זה יפורסם ויקבל ציון של 4.3 מתוך 5 לפחות למשך כמה שבועות. סמוך עלי =)

  2. משה ק.:

    השימוש בשורש ז.ה.מ בכל הקשור לקבוצות או רובדים בחברה, נגוע בעיני בגזענות. משטרים ופרטים גזעניים עשו לאורך ההיסטוריה שימוש בטרמינולוגיה ובדימויים דומים.

  3. משה ק:

    הגדרתך לגזענות צרה.
    עמדה הנשענת על ההנחה שקבוצות מסוימות הן עליונות ואחרות הן נמוכות ו"מזוהמות" היא עמדה גזענית.
    למרות שחיים ומות אינם ביד הלשון, אני מסכים איתך שצריך להזהר בבחירת המילים.

  4. אלון רזניק:

    אני חושב שאתה סתם קטנוני.
    אתר דורבנות אינו מתיימר לפי דעתי להציב אלטרנטיבה למילון אבן שושן, והוא מכיל מילות סלנג שימושיות יותר או פחות (לפעמים בכלל לא).
    סלח לי, אבל אתה פשוט משחק אותה כ"יפה נפש" בפוסט הנ"ל ואיני יודע מה מניעך.
    מדינת ישראל, לצערי הרב מאוד, בבסיסה גזענית (אפליות אשכנזים-ספרדים וניצולי שואה בשנות החמישים). ולכן המילים הללו, לצערי, הינם חלק מתרבות, שבסופו של דבר אנשים לומדים לקחת אותה קצת יותר בקלות. וכן – זה שאתה לא נוסע דרך כפרים ערבים – זוהי גם גזענות.
    הכל יכול להוות כגזענות – גם זה שאתה צוחק על אחד מהחברים התימנים שלך שהוא "שחור".
    צריך להבין – אני לא בעד גזענות. אני רק אומר שלהטפל למילה וחצי באתר מסויים זאת קטנוניות שאינני מבין ממה היא נובעת.
    אתה רוצה לטפל בגזענות? קודם כל נראה אותך קונה במבה בערבית.

  5. משה קרון:

    הי אלון,

    תודה שביקרת בבלוג שלי.

    אתחיל מהסוף, לצערי אני לא אוכל לאמץ את הצעתך בעניין צריכת ה"במבה" בערבית כפעולה אנטי גזענית, משום שלאחרונה התחלתי במאמץ להשיל כמה קילוגרמים ממשקלי, ואני נמנע ממאכלים כגון "במבה". דא עקה בימים כתיקונם, אני נוהג לצרוך טחינה תוצרת שכם ("הגמל"), וממליץ עליה מאוד.

    אני מצטט מדורבנות : "דורבנות הינו מילון לסלנג עברי ותחדישי שפה." מה דעתך ? הגדרה מחייבת לא ? אני לוקח אותה ברצינות וחושב, שלאתר יש פוטנציאל השפעה ונוכחות תקשורתית טובה מאוד. זו הסיבה שלדעתי האתר זקוק לעבודת עריכה טובה יותר.

    יתכן שאתה צודק ואני קטנוני, מונע על ידי מניעים לא ברורים ושגם אני לוקה בגזענות, – האמן לי, אעשה גם בעתיד מאמץ לעבוד גם על עצמי ולהשתפר.