ארכיון חודש ינואר, 2009

משורה ישחרר רק (השרץ) השחץ

29 בינואר 2009

img_3918-2

מזהים מימין לשמאל את שורת הליכוד ? ארדן, שטייניץ, מרידור, בגין, נתניהו, יעלון, סהר, שלום ואילו הדמות האחרונה כוסתה בשחור. ככה זה אצלנו בעיר הקודש ירושלים, כאן מעלימים דמויות מסוימות מתחת למעטה שחור. אנחנו כמעט רגילים לזה, ומכיוון שאנחנו שוחרי חופש ביטוי בכלל וגרפיטי בפרט, אין לנו אלא להריע ולתמוך בזכותו של מאן דהוא לבטא את עצמו, למרות שספק רב אם הוא עצמו ישמור על זכותנו זו, נעזוב את זה לפי שעה. אין מדובר בהשחרת דמויות מעורטלות שחושפות ר"ל את חמוקיהן, אלא בצילום פספורט מהוגן של נשים באשר הן נשים. במקרה זה, מדובר בחברת כנסת, יהודיה, כשרה וצנועה הגב' לימור לבנת. כרזת הליכוד לא מתנוססת בלב המאפליה של מאה שערים אלא בצומת גולדה בואך כביש בגין. ככה זה כאן אצלנו בעיר הקודש.

מבט נוסף ומוגדל על תמונת הגב' לבנת המושחרת :

img_3918-1

ובכן, פני הגב' לבנת לא סתם מושחרים אלא מכוסים בגרפיטי דמוי רעלה סרוגה. כאילו שאיזה נציג האייטוללה או שגריר החמאס באל קודס ביקר כאן. ולא זו בלבד אלא שמעל לראשה מתנוססת הדרישה : " הקץ לתמונות שרץ שחץ!!" ולמי שאינו בקי, – השרץ הוא מאבות הטומאה. אב טומאה היא מי שנטמא ישירות ממת, המת הוא אבי אבות הטומאה. מה שנאמר כאן הוא שתמונת דמות אישה היא בעצם תמונת טומאה. אם הגב' לבנת נפגעה מכיסוי פניה ברעלה כאילו היתה, לא עלינו, בת ערב או טהרן ושהיא מכונה שרץ, או ליתר דיוק ותמונתה מכונה בכינוי הפוגע שרץ, שחץ, עומדת לה הזכות לתבוע את המלעיזים, המלבינים והמשחירים את פניה ברבים, ואני מעמיד לרשותה תמונות אלה לא בחינם. אלא שיש לי חשד שמטעמים אלו ואחרים, הדבר האחרון שהגב' לבנת זקוקה לו, הוא להתעמת עם אחיה, עם בשר מבשרה, עם יהודים כשרים וטובים בעלי כוונות טובות, קרי – השותפים הקואליציוניים המובטחים לליכוד. היא גם תטען בצדק, שאינה לוקחת את השחרת תמונתה באופן אישי, שגם אם היו שמים שם את תמונת לאה נס או גילה גמליאל הן היו זוכות לטיפול דומה, (הא הא, אבל אותן לא שמו !) וכנ"ל באשר לשרץ לשחץ.

נ.ב. ניתן להיווכח שבשורה הקדמית של הליכוד יש מעט מאוד שרצים.

(בעקבות הערתו של המגיב משה שרף, תוקן הפוסט שנבנה על בסיס טעות בזיהוי הנקרא. אני קראתי שרץ ובפועל צודק המגיב נכתב שחץ)

שונה מאוד

27 בינואר 2009

"שונה [פ', ת'] 1. [ת'] אחר, בלתי רגיל, זר, חורג, חלוק, חריג, יוצא דופן, יוצא מן הכלל, לא רגיל, מוזר, מופלה, מופרש, מיוחד, משונה, נבדל, נדיר, נפלה, נפרד, סוטה, תמוה [שונות] >>דומה, זהה

2. [פ'] חוזר, כופל, מגדיל, שב

3. [פ] לומד, משנן, קונה דעת [למידה]"

איתן אבניאון \ מילה במילה \ איתאב בית הוצאה לאור \ 2000

img_3803

אהבתם

26 בינואר 2009

הערבים לא מבינים אותנו את היהודים. הם משקיעים כל כך הרבה אנרגיה במקומות הלא נכונים ומחמיצים אותנו. כמו רבים וטובים הם ישר הולכים אל השואה, מנסים להשען על מאפייני הפוסט טראומה שלנו, על הפחדים שלנו, חוסר האמון וחוסר הביטחון. הם טוענים שוב ושוב שאנחנו כוחניים, אלימים שאנחנו מבינים רק כוח, רק כאשר מביסים אותנו אנחנו מתרצים, כלומר כאשר אנחנו משלמים מחיר מאוד מאוד גבוה אנחנו מעריכים את הסחורה. אבל אם הם רק היו קצת יותר רגישים הם היו יודעים את האמת, והאמת היא שאנחנו זקוקים לקצת אהבה, לקצת חמימות. ולא סתם לאהבה כי אם לאהבתם. הסיפור שהכי מחמם את הלב היהודי הוא סיפור על ערבים שאוהבים יהודים. יהודים מספרים זה לזה אין סוף סיפורים איך שערבים שמחו לקראתם לאחר כיבוש הגדה המערבית מידיו של המלך חוסיין, איך שערבים בלבנון בעזה ובכל מקום שאותו כבשנו שוב ושוב האירו פנים לחיילים היהודים חיבקו ונישקו אותם זרקו עליהם אורז וממתקים. אין, אין סיפורים שמחממים את הלב היהודי יותר מסיפורי אהבתו של ערבי את היהודי. כמעט לכל יהודי שלישי, יש סיפור קטן על ערבי שהסיע אותו, ניקה אצלו, קנה ממנו ,מכר לו, בדק אותו במחסום, הפשיט מעליו את בגדיו, עשה לו קפה, בידק אותו בשדה התעופה, הגיש לו חומוס, אטם לו את הבית, ואותו ערבי לחש על אוזנו של היהודי, מאחורי דלת פלדה ווילונות כבדים דברי אהבה ותחינה לאמר- טוב לנו בישראל, אנחנו אוהבים אתכם, אנחנו לא רוצים עצמאות לא רוצים חמאס, לא רוצים פתח, לא רוצים כלום רק אתכם. בבקשה בבקשה רק תכבשו אותנו ואל תתנו לנו חס וחלילה מדינה. והיהודים כל כך מתמוגגים מגילויי החיבה האלה מהמבט המצועף, הלחשוש באוזן, לפיתת המרפק. אח אח אח לו הערבים היו יודעים כמה שאנחנו זקוקים לאהבתם. ביומן השבוע בערוץ השני ראיין דני קושמרו את ח"כ אחמד טיבי וח"כ ג'אמל זאחלקה, בסוף הראיון שואל המראיין את ח"כ זאחלקה האם אתה אוהב את המדינה ? יש לך משהו טוב לומר על המדינה ? וח"כ זאחלקה שוב מחמיץ את ההזדמנות לעשות אותנו מאושרים, ומשיב את פני קושמרו ריקם, ללא אהבה. זה עתה סיימנו להרוג את גבריהם, נשיהם, ילדיהם וזקניהם, השארנו שם אלפי פצועים, הרסנו שם שכונות שלמות, קני הרובים שלנו עדיין מתקררים, ומה שמעניין את דני קושמרו ואותנו זה האם הם אוהבים אותנו. מתי, מתי הם סוף סוף יבינו אותנו באמת.

דו שיח בעקבות השבעת אובמה

22 בינואר 2009

דלת : ראית את ההשבעה ?

חלון : ראיתי.

ד : נשיא שחור.

ח : שחור.

ד : לא נוציא ממך קריאות התפעלות.

ח : נוציא נוציא למה לא, נשיא שחור.

ד : איזה גודל צפרדע בולעים הגזענים האמריקאיים.

ח : כן אבל הוא לא שחור שחור.

ד : מישל שחורה ?

ח : מישל ? לגמרי.

ד : אם הייתי אומר לך יום אחרי התאומים שיהיה נשיא אמריקאי שיקראו לו חוסיין ?

ח : הזוי הזוי.

ד : טוב חוסיין יותר רך ממוחמד ?

ח : מוחמד הרדקור לגמרי ביזאר.

ד : תאר לך אצלנו ?

ח : מה אצלנו ?

ד : שאצלנו בראש הממשלה ?

ח : שיהיה בוזגלו ?

ד : מה בוזגלו ?

ח : ראש ממשלה ? בוזגלו זה מקסימום מפקד מכבי אש,

ד : לא מתאים לך לשמוע ברדיו "כבוד ראש הממשלה מר אבי ביטון".

ח : אבי ביטון זה שם של כדורגלן, לא מתאים.

ד : אה אולמרט מתאים לך.

ח : עזוב אותך. ובתור אסיר אולמרט יותר טוב ?

ד : תאר לך אצלנו ראש ממשלה חוסיין.

ח : ערבי ?

ד : לא אשכנזי.

ח : זה לא אותו דבר.

ד : לא עולה בדעתך אצלנו ערבי ראש ממשלה.

ח : עולה עולה למה לא עולה.

ד : אז מה לא אותו דבר ?

ח : איך הוא ישב עם ראש המוסד על תכניות ?

ד : אה,

ח : ויצום בכיפור ?

ד : לא בכיפור, ברמדאן.

ח : וביום הזיכרון ידבר בטלוויזיה למשפחות השכולות ?

ד : בעיה.

ח : ובליל הסדר ?

ד : שפוך חמתך על הגויים, פדיחה.

ח : שמע, לא הבשילו התנאים.

ד : לא לא הבשילו.

אורי זהר חולה מצלמה

20 בינואר 2009

בעוד כוחות צהל יוצאים מעזה החרבה והמוכה, התמקם לו אורי זוהר מול מצלמות הטלוויזיה, מצלמות המחיות את נפשו, האהובות עליו כל כך, ונותן שיעור במסגרת פרויקט "לומדים ביחד" בערוץ השני. אורי זוהר לא השתנה. הוא אותו אורי זוהר, חולה במה ומצלמה, עם אותם שטיקים ישנים שתמיד עובדים. אני מעיז להניח שאנחנו חסרים לו יותר מאשר הוא חסר לנו. הוא יכול להכחיש זאת כאוות נפשו. זוהר יושב מול קבוצת התלמידים, אך מודע מאוד לקהל האמיתי שלו לצופי הטלוויזיה. "אל תאמינו לפרופסורים יפי הנפש" הוא מציע לצופים, "מלמדים אותנו אפיקורסות". במקום "העולם המערבי" הוא מציע את "ממלכת התורה". חמתו יוצאת על הביקורת כנגד צהל "אין צבא יותר מוסרי בעולם" הוא קובע, וזועק כנגד שופכי דמו של צהל הקדוש, המבקרים והמלעיזים הם אנטישמים שסוגרים עלינו מכל צד. כרגיל גם מופיעה היריקה הקבועה לבאר "שיטה של סיטרא אחרא, של התקשורת, של נ'לא יודע מה, השם ירחם עלינו". זוהר הוא מטיף מקצוען, מיסיונר משובח שדיבורו מהיר, קולח, סגנונו ממזרי מסתחבק. איש שיווק בעל שמונה פרצופים וגם דו פרצופי מהסוג שמתחנף לצרכנים ("קדושים") שלו, ומבטיח שהסחורה שלו בלעדית – "אין מלבדו" "ישתבח שמו", שהמוצר כבר הוכיח את עצמו ועשה ניסים ונפלאות בכל מלחמות ישראל, שהגן והציל את עמנו שוב ושוב. וכמו סוכן ביטוח טוב ועקשן הוא גם פונה אל הפחדים ואל ההפחדות, ומונה את כל החוליים והסכנות הממתינים ממש כאן מאחורי הפינה ושכולם כתובים אצלו בספרים שחור על גבי לבן. אורי זהר שיצק את היסודות לסצינת הסמים הישראלית והיה מעמודי התווך של ההוללות הנאפופית השובניסטית בציון תובב"א, מנסה עכשיו לספר לנו "אופיום להמונים" מהו, ללמדנו כמה האלכוהול מסוכן והנהנתנות ריקה, ושרק התורה הקדושה והסחורה שלו שאין מלבדה, יכולים להוביל אותנו, עכשיו כשחבלי משיח ממש ממש אוטוטו, אל האושר.

הארץ 16-1-09

17 בינואר 2009

מי יודע כמה סיפורי זוועה יש כמו הסיפור הנורא של ד"ר עז אדין אבולאיש. אסון נורא.

צילו של הדגל השחור

15 בינואר 2009

מלחמה שאינה מסוקרת באופן ראוי, היא מקור לשמועות ולהערכות שאינן מהימנות. המדינה דורשת מעיתונאיה הן באמצעות צנזורה והן בלחץ חברתי להתגייס למאמץ הלאומי ולגלות נאמנות. אם הדו"ח הנקרא "תמונת מצב בעזה מאת המתאם ההומניטרי" של האו"ם נכון, ואם הידיעות המתפרסמות הבוקר באתר "זכויות האדם בעזה ובישראל בצל הלחימה" נכונות ,יש מקום לדאגה רבה ולחשש, שיש בנעשה בבית החולים של הסהר האדום בעזה, כדי להוות חלילה "פעולה שדגל שחור מתנוסס מעליה, ואשר עומדת בניגוד מוחלט לדיני המלחמה ולעקרונות המוסר האנושי הבסיסיים ביותר". – אין להסכים לחסות ולשתוק בצילו של דגל שחור. זאת, גם אם הצד השני אינו מקיים ואינו מציית לאמנות הבינלאומיות ולעקרונות המוסר.

ההערכות הן שעד כה ניספו בעזה למעלה מאלף איש ובהם למעלה מ 300 ילדים וכ 100 נשים. כ 4500 נפצעו מהם כ 1600 ילדים וכ 670 נשים. כ 38 אלף אנשים מתגוררים ב 41 מקלטים של אונר"א ברצועה, ורבים אחרים מתגוררים בבתי קרוביהם. כלומר יתכן שכ 40,000 בני אדם ויותר נעקרו מבתיהם. האם לא די ? האם אין כל אלה מדיפים ריח רע של אסון רב מימדים ?

מלחמה היא הרג והרס. יש לעשות הכל כדי להגיע להפסקת אש מיידית.

איראן

תרשמו לפניכם – איראן.

השלום עם הפלסטינים ועם שאר מדינות ערב עובר היום באיראן. אם ממשלת ישראל תדע למצוא את הדרך לבנות דיאלוג עם איראן, יווצרו גם התנאים להסדר במזרח התיכון. ולהיפך, הניסיון לפתור את הסכסוך ללא איראן עלול להיכשל.

בדרך כלל, ישראל מחפשת את הדרך לשלום בוושינגטון. נכון, שבוושינגטון נוח מאוד, מדברים אנגלית, יש שם הרבה כסף, הרבה טלוויזיה, אהדה ויהדות חמה. אבל הכתובת היא טהרן.

נכון שהאור דולק בוושינגטון אבל המטבע מונח בטהרן.

ראיון בצל המלחמה

12 בינואר 2009

שאלה: למה אתה מתנגד למלחמה ?

תשובה: אני מתנגד למלחמה.

ש: נו ?

ת: באשר היא מלחמה.

ש: יורים עליך טילים ?

ת: טילים זה אקט מלחמתי ?

ש: ודאי !

ת: אז אני מתנגד לטילים, זה ברור. אמרתי אני מתנגד למלחמה.

ש: ואם יורים עליך ?

ת: תגיד לי קרה לך שהלכת ברחוב ותקפו אותך סתם ?

ש: לא קרה לי, אבל קרה לאחרים.

ת: תקפו אותם סתם ?

ש: שדדו אותם, גנבו אותם.

ת: זה שגנב או שדד עשה את זה סתם ? מה אתה חושב ?

ש: אני מבין לאן אתה חותר, אז לחמאס יש סיבה לתקוף אותנו ?

ת: יש לו סיבה. ואני מתנגד למלחמה.

ש: אני הבנתי, מה הלאה ?

ת: או עכשיו התחלנו את הראיון. צריך לדבר.

ש: עם החמאס ?

ת: גם עם איראן.

ש: אחמדינאג'אד ?

ת: לדבר גם עם אסאד ומשעל וגם עם נאסרללה.

ש: היית מדבר עם היטלר ?

ת: ודאי.

ש: אתה רציני.

ת: התוצאה הסופית של השואה היתה שואה.

ש: נו, באמת.

ת: תאר לעצמך שבעקבות הדיבור עם היטלר, היית יכול להציל מאה יהודים ובהם את סבתא וסבא שלך.

ש: טוב. עכשיו יש מלחמה. זו עובדה.

ת: אני מתנגד למלחמה ותומך בהפסקת אש מיידית.

ש: אין הפסקת אש. הלחימה ממשיכה. מה אז.

ת: נו לא ברור לך ?

ש: אתה מתנגד למלחמה, בעזה עומדת יחידת צה"ל מול לוחמי החמאס ?

ת: אני מבין לאן אתה חותר.

ש: כן.

ת: יש לך ספק ?

ש: אתה מתחמק ?

ת: זה שאני מתנגד נחרץ למלחמה, זה שאני משוכנע שניתן היה למנוע אותה, זה שאני בעד הפסקת אש מיידית מכל סוג, לא אומר שאני בוגד במדינה שלי ושאני רוצה שחיילי צה"ל ינגפו.

ש: חייל צה"ל עומד מול חייל חמאס.

ת: אני נגד מלחמה. בסיטואציה המתוארת, אני מאוד ארצה שחייל צה"ל יירה ראשון. שצה"ל ינצח ולא יפסיד, מה זה לא ברור ?

ש: לא ברור.

ת: ועכשיו זה ברור לך שאני נגד המלחמה ?

ש: נו, כן.

ת: ברור לך שאני לא מזוכיסט ולא בוגד. ולא עוכר ישראל ?

ש: שמת לב שאתה שואל שאלות ולא אני.

ת: או קיי.

ש: ואם נניח שתוקפים אותך סתם ולא רוצים לדבר איתך.

ת: אז אני בעד להתקיף בחזרה.

ש: להלחם בהם ?

ת: בכל הכוח כדי להפסיק את התוקפנות.

ש: אני לא מבין אותך.

ת: אני נגד מלחמה, ויחד עם זאת לא מוכן בנסיבות שתיארת להיות קרבן ולא לגונן על עצמי.

ש: למרות שאתה מתנגד למלחמה.

ת: בדיוק, באשר היא מלחמה.

ש: וואללה.

ת: וואללה.

תקרית דיפלומטית

9 בינואר 2009

img_3341-1בבוקר לא היה אפילו רמז לכך שבתוך שעות ספורות אמצא את עצמי בלב תקרית דיפלומטית זוטא עם הגדולה שבמעצמות. הוא החל בצעידה נעימה לאורך הכביש החוצה את גן העצמאות. תשע ומשהו בבוקר, הגן ריק וצונן, הדשא הגדול צהבהב משובץ איים חומים וקצוות ירוקים, מעין מרבד מנומר ענקי כמו רשת הסוואה שאין לה מה להסתיר, אלא רק להציג את עצמה ללא כחל וסרק כמות שהיא, אך גם אין לה במה להתגאות, משום שהיא בעצם דשא מאוד לא ירוק. ודשא שאינו ירוק כמעט שאינו דשא.

כשהגעתי לרחוב סלומון פינת יפו נעתקה נשימתי, הבית שעמד בפינת הרחוב איננו עוד. אני יודע שבימים אלה שבהם במרחק של יותר משעת נסיעה מכאן, בתים אינם נוטים לעמוד על תילם, אלא אם הטייס מגלה שמקומם נפקד מרשימת היעדים שהוקצו לו על ידי מנהל בנק המטרות, אני יודע שיש בכך חוצפה מתפנקת  להלין על כך שבית שעמד בלב ירושלים בכיכר ציון נבלע על ידי כלי כבד ולא על ידי פצצה חכמה, img_3354-1אבל בכל זאת, הרשתי לעצמי להתכסות בתימהון להיות מופתע מאוד וכעוס. כשהגעתי הביתה חיפשתי בגוגול והתברר לי שאני היחיד בעולם שאינו יודע שהבניין שבו שכן מועדון האנדרגראונד נהרס לטובת מיזם נדל"ני.  יובל הימן ב NRG כותב דברי הספד לאנדרגראונד שאיננו עוד ובין היתר :

"תשמע, המקום מאוד תמים ביחס לספינת הדגל של הבילויים בירושלים, האומן, ששם יש קוק ואקסטה. האנדר היה יותר בסיסי. אלכוהול, קצת גראס ומכות"

כשניסיתי לצלם את חורבות המקום נשלח אחד הפועלים לסגור את הפתח, ולכן מצאתי נקודת תצפית סבירה לצילום, בכניסה לבניין מכוער מאוד, שגם הוא הוקם על חורבותיו של קולנוע ציון שכבר שנים רבות איננו עוד. ככר ציון היתה שקטה מאוד. רחוב יפו מושבת לרגל סלילת תוואי הרכבת הקלה שתעבור לאורכו. השקט הזה מצא חן בעיני. הרחוב הזה, שבימים כתיקונם מבריח אותי כל עוד רוחי בי, הפך לאתר בניה סימפטי ושקט. ואפילו החלטנו שאת הקפה נשתה בהלני המלכה פינת יפו, בזוית נכונה אל השמש ואל העוברים ושבים. img_3410-1 מני הזמין אספרסו כפול ואני קפוצ'ינו וקרואסון רגיל. ניתחנו את המצב והגענו ללא חילוקי דעות למסקנות מהירות. כלומר המצב ממש מחורבן. היה ברור שהם הורסים את העיר. שאין אהבה ליופי של הבניינים הישנים ושהבניה החדשה היא לעיתים קרובות אטומה ולא מתחשבת.

מולנו על גגו של הביתן למכירת כרטיסי הגרלה של מפעל הפיס הציבו גג מפואר מתכתי שקיבל גוון טוקיזי לא רע, שמסתיים עם אלמנט מחודד. מה זה הדבר הזה. נראה שמדובר בגג שהיה אולי שייך למבנה אחר באזור, מבנה שנהרס, ואת הגג גאלו והניחו לתפארת עולמים פונקט על הבודקה של מפעל הפיס. תנועת העוברים ושבים ברחוב גברה, אל הגבר הבודד שישב בשולחן שליד המאבטח הצטרף חבר. ממול בבית הקפה ניסה צלם לצלם את המאבטח וזה הסתיר את פניו באמצעות ספר התפריט, קבוצה של צעירים עליזים התפרצה לרחוב, הנשק של אחד מהם, הכיפות ופריטי הלבוש האופיניים סימנו אותם כמתנחלים שבאו לעשות שבת בק"ק. קשישה נשענה על מטפלת פיליפינית הסועדת אותה. מני אמר שהוא בעצם גם היה רוצה כבר עכשיו מטפלת שתפנק אותו ותטפל בו ותרחץ אותו, אנחנו מקדמים את הרעיון והוא ממש בשל לביצוע.img_3457-1 זו כנראה הדרך שלנו להתמודד עם הזיקנה שלא תקפוץ עלינו חלילה וחס כי אנחנו צעירים לנצח, פרט לגיל שהולך וצובר ספרות מיותרות ללא כל צורך. אנחנו די אטומים לקושי הגדול של אדם קשיש, שחי כל חייו בדרכו עם גבולות והרגלים עם מידה של פרטיות כמידתו, ונאלץ יום סגריר אחד לחלוק את חייו עם מטפל סיעודי, עם דמות אחרת זרה, שנכנסת לתוך כל הפינות הנסתרות של הרגליו, לתוך כל הרגעים הפרטיים ביותר. יש בכך כנראה מידה לא מבוטלת של אבדן, תחושה שהאינטימיות שלך הופקרה. קשה קשה מאוד. אל שני הגברים בשולחן שליד המאבטח הצטרפו בטיפטוף עוד שלושה, ועכשיו זה נראה מפגש של גברים שכיח, הידוע בכינוי הנפוץ "פרלמנט". כנראה שבכל הארץ פזורים להם מוסדות כאלה, שבהם עולים לדיון מסודר מבחר בעיות מרכזיות מחיי האומה. הפרלמנט שלנו נראה מהוגן עם חלוקה מאורגנת זורמת של קשב ודיבור. איך זה שמעולם לא הצלחתי להשתייך ולהתברג לתוך מוסד שכזה, איך זה שאני מוצא את עצמי שוב ושוב בשוליים, מחוץ לזרם המרכזי.

בדרכי חזרה עברתי ליד האתר שבו עתיד לקום מוזיאון הסובלנות בתכנונו של הארכיטקט פרנק גרי על חורבות בית קברות מוסלמיimg_3458, כן אני יודע שזה כבוד גדול שגם כאן בירושלים יהיה לנו לא רק קאלטראווה אלא גם פרנק גרי, ומה יותר יפה ממוזיאון הסובלנות. מוזיאון בלב ליבה של העיר הזו שהיא מחולקת לאורך ולרוחב שכולה איים איים, שכונות שכונות. מזרח ומערב, דתות ושנאות לאומים ומלחמות, מה יותר יפה מאשר בתווך יקום לו מוזיאון הסובלנות שיסודותיו יעמדו על חוסר הרגישות בתוך בית קברות מוסלמי. אתר המוזיאון מוקף כיום חומה גבוהה ושמירה. מה קורה שם היום בפנים מאחורי החומה ? מישהו כתב גם עליה "אז" הוא כותב "אז" בכל מקום, העיר משובצת באינספור אזים. יש טענה ש"אז" הם ראשי תיבות של שמו של גורו ברסלבי נערץ (אברהם זגדון ?) מכל מקום, על הגדר או יותר נכון החומה המקיפה את האתר מישהו הוסיף ל"אז"את "אגמור בשיר", וזה נחמד, אלא כשהתבוננתי בצילום גיליתי בפינה הימנית העליונה מצלמה ! כלומר האתר מאובטח ומתוצפת היטב ויש לכך מן הסתם סיבות טובות. בינתיים העבודות לא מתבצעות משום שקיימת התדיינות משפטית. ולך תדע מה יהיה עלינו שכל מה שאנחנו רוצים זה בסך הכל פרנק גרי משלנו.img_3470-1

בקצה גן העצמאות הבחנתי במראה מופלא, על הדשא ישב איש מבוגר סביבו שקיות ניילון מלאות בשיירי לחם, והוא האכיל עורבים שהתקבצו אליו מכל הסביבה. כהרגלי הוצאתי את המצלמה וצילמתי אותו. בעודי שקוע במלאכת הצילום שמעתי קריאות וקולות לא ברורים שלא ייחסתי להם חשיבות, וגם לא חשבתי לרגע שהם מכוונים אלי. אבל די מהר גיליתי איש בטחון המאבטח את הקונסוליה האמריקאית קורא לי לא לצלם. ברגע בראשון לא הבנתי מה פסול בצילום מראה כל כך יפה של האכלת עורבים. אלא שדי מהר הבנתי שהמאבטח חושב שאני מצלם את הקונסוליה. הוא ביקש ממני לראות את התמונות שצילמתי ולמחוק אותן,,,כמובן שסרבתי לשתי בקשותיו והמשכתי בדרכי, שמעתי אותו מדווח משהו בקשר, וראיתי תכונה יוצאת דופן בסביבה, לא האמנתי שהכל קשור אלי. בדרכי הופיע מאבטח נוסף ושאל אותי מה אני רוצה…השבתי לא שאיני רוצה דבר. הוא שאל מדוע אני לא מוכן להראות את התמונות והשבתי לו שזו זכותי והמשכתי בדרכי. אלא שאז שמעתי קריאות נוספות וגיליתי שלושה שרודפים אחרי, איש בטחון חמוש במשקפיים, חיילת מג"ב ושוטרת עבריה. כמובן שעצרתי. ואז החל תחקיר. ביקשתי שאיש הביטחון שאינו שוטר לא ישתתף בתחקיר אולם בקשתי לא התקבלה ואיש הביטחון היה נוכח בשיחה. במענה לשאלות השוטרת מסרתי שצילמתי את הזקן עם העורבים, שלא צילמתי את הקונסוליה ושמהמקום ממנו באתי לא היה כל שילוט שאוסר את הצילום. השוטרת קיבלה ממני את פרטי האישיים ולקחתי את הפרטים שהיו רשומים על התג (היא לא הרשתה לי לצלם את התג…) בקונסוליה האמריקאית המנומנמת שברחוב אגרון בירושלים, היה היום הרבה אקשן. אני מתאר לעצמי שכבר זמן רב לא הוקפצו הכוחות הערניים כפי שזה היה היום. אין ספק שהאבטחה סביב הקונסוליה מעולה, יש להעביר לוושינגטון מחמאות ולתגמל את הקב"ט שעושה כאן עבודה טובה. אבל למה עלי ? מה אני ? מי אני ? רק רציתי לצלם קשיש מאכיל עורבים בלחם משקיות ניילון, אל תספרו לי שהקשיש הזה הוא סוכן חשוב ? אל תספרו לי ששרפתי לאמריקאים את האיש שלהם, כי על זה הם לא יסלחו לי.

img_3471-1

ספר טוב לעת מלחמה ולכל עת

8 בינואר 2009

אין ספר טוב יותר לעת מלחמה, לעת שלום ולכל עת, מהספרון האנטי מלחמתי של ז'ורז' פרק "איזה טוסטוס קטן עם כידון מצופה כרום בקצה החצר ?" (תורגם מצרפתית על ידי חגית בת עדה, עריכה מיכל סבו, בהוצאת בבל בשנת 2001) על העטיפה תצלום של פרק במדים מתקופת שרותו בצבא צרפת, ללמדך שספר אנטי מלחמתי זה נכתב על ידי מי שהיה חייל קרבי, שאיבד את הוריו במלחמה – במלחמת העולם השנייה, בהיותו בן ארבע.

גיבור הספר חייל ששמו משתבש כל העת לאורך כל הספר, חפ"ש שמשתוקק להשתמט מהמלחמה:

"היה אחד 'קראו לו קאראמאנליס, או משהו כזה: קאראמי ? קאראכמה ? טוב, בקיצור, קאראמשהו. בכל מקרה, שם לא כל כך שכיח, שם שאומר לכם משהו, שלא שוכחים בקלות."

שלא שוכחים בקלות ? שהוא נשכח כבר בפתיחה. שאולי הוא אינו חשוב אלא מייצג, את המוני הקראמשהם שכמוהו עשויים להעיד על עצמם:

…"אני לא אוהב את המלחמה, אני לא רוצה להילחם, אני לא רוצה ללכת לאלג'יריה; אני רוצה להישאר בפאריס, איפה שגרה הנערה שנכנסה לי לדם; אני רוצה לחבק אותה בזרעותי הגדולות והחזקות."…"שבור לי את הרגל כך שלעולם לא אוכל להשתמש בה למטרות רצח קטלניות. ואלך לי גורר את ייסורי ומכאובי מבית החולים החילי לחיל בית החולים. שפיית ההחלמה תיגע בי בשרביטה. שתיתן לי את מירב הגימלים שביכולתה. ואני אעביר אותם, כן, אני אעביר אותם על יצועה של הנערה שנכנסה לי לדם ואז נראה. אנחנו עוד נבלע את הגלולה האלג'יראית. ואולי אפילו ממש עכשיו נחתום חוזה שלום"…

זה ספר בו מתוודע הקורא לצעירים פריסאיים, שתוך כדי נסיונותיהם לסייע לחייל (חבר של חבר) למצוא דרך להחלץ מהמלחמה, פותחים צוהר לעולמו ולעולמם, הם "אזרחים נטולי דרגות" שמתאבים את המלחמה, שנונים חמושים בהומור כחלחל-לבנבן-אדמדם הנוגע בבוז עצמי :

"…ניסינו לדובב אותו ושאלנו בין לבין במפתיע, מה הוא חושב על המלחמה, אם הוא בעד או נגד. היתה זו, הקורא אולי יזכור, שאלה אופנתית מאוד בעת ההיא וכל כמה ימים היא עוררה איזשהו ויכוח, ציבורי או פרטי. אבל לנו היה ענין מיוחד להציג אותה, והקורא השנון הבחין בכך בלי כל ספק, מכיוון שלא נמנענו ישמרנו האל, מלפזר, כאילו באקראי, אי אילו רמזים מרושעים, ולפעמים נכלוליים אפילו, בקשר לעניין, כי כמו שכבר אמרתי, היינו קצת מוטרדים מכך שהתרועעות עם איש חסר תווית פוליטית עלולה להכתים את שמנו הטוב; הרגשנו אשמים על שאנחנו מפגינים מאמצים רבים כל-כך כדי לגונן על שלוותו של מי שכל מבוקשו אינו אלא להמשיך ולעשות חיים במיטתה של הנערה שנכנסה לו לדם, בזמן שהחברים היקרים עושים שמירות בפתח מוסדות ומסכנים את כבודם, ושנראה כי הוא מייחס חשיבות  מוגבלת בלבד, שלא לומר שולית, לחירות, לדמוקרטיה, לערכי האנושות הנעלים, לסוציאליזם ולכל הבלגן."…."ואולם, האם בסופו של דבר באמת היה צורך להסתכן כל כך כדי להגיע להיבט הפוליטי-במובהק של הפרשה ? האם לא די היה להיות סתם בנאדם, בחור קטן וטוב, צנוע ועניו, סתם בנאדם מהשכונה, שהולך לקנות חלב בנעלי בית, שלא אוהב את המלחמה, למה שהמלחמה זה פויה, שאוהב את השלום, למה שהשלום זה אחלה, שאוהב לרקוד בליל שבת לנעימת כושי כלב קט, לצלילי האקורדיאון, בכיכרות, תחת פנסי הרחוב בשלושת צבעי הדגל. וחוץ מזה – האהבה ! האם לא די בכך שיש לו נערה בדם כדי שיינצל? ".

תיאוב המלחמה הוא ארצי מקורותיו נובעים מאהבת החיים, מהתשוקה והתאווה. הרעיונות האנטי מלחמתיים אומר לנו פרק אינם רק משובת אופנה או גחמה סלונית, אלא תאוות חיים ייצרית, פשוטה לעיתים גמלונית כמו כל קראמישהו זה או אחר, שבאמת ובתמים לא רוצה למלחמה, ויש לו את הכח לקום ולומר בפה מלא תעזרו לי, אני לא רוצה למלחמה.

עטיפת הספר בעיצוב גילה קפלן

ז'ורז' פרק

ז'ורז' פרק


בעל הבית בוק

7 בינואר 2009

איזה מילה דוחה הולידה המלחמה הזו "מיטוט" על משקל "שיטוט" או "ציטוט" כמעט "פלירטוט". למי שיש איזו שהיא הזייה שביום שלאחר "מיטוט" החמאס אזרחי עזה יקבלו את אבו מאזן כגיבור או גואל, כדאי שיתפכח מהר ויפסיק לצרוך חומרים שמאכילים אותו במקומותינו. למי יש אשליה ש"מיטוט" החמאס על ידי צה"ל, יגרום לאזרחי עזה לספוק כפיים ולומר לעצמם "אוי איזה מטומטמים אנחנו שבחרנו לנו הנהגה כזו שהביאה עלינו חרפה והרס ומוות ושכול, כמה טוב שהתפטרנו ממנה, ועתה נמליך נא עלינו מנהיג צח וענוג איזה חוסיין אובמה משלנו, שוחר שלום ואוהב אדם, ובעיקר מבין רק כוח, כי אנחנו הערבים שמבינים רק כוח, הנה עכשיו למדנו את הלקח אחת ולתמיד נהיה ערבים טובים ונרוץ מיד לחתום על הסכם ז'נבה ונחזיר לכם מיד את גלעד שליט", למי יש אשליה כזו ? האם באמת יש ביננו כאלה ? ואולי יש, משום שהכל אפשרי כאן אצלנו,- אם ביטוי שווקים נלעג  כמו "בעל הבית השתגע" הפך להיות להגות שעל יסודותיה יצאנו למלחמה ? והבסטה לתפיסת עולמנו – אז יתכן שהכל אפשרי. כן, בעל הבית השתגע, בעל הבית הוא אוויל, או יותר נכון לומר "בעל הבית בוק", ועכשיו הוא מניח שהאזרחים העזתים שותתי הדם יגידו די מספיק הבנו את שפת הכוח אנחנו רוצים רק שלום ושקט בשדרות.

צר לי לנפץ את האשליות. גישת "תחזיקו אותי \בעל הבית השתגע \ תנו לצהל לנצח" לא תביא שלום ולא תביא שקט. יחסינו עם השכן העזתי יהיו בעקבות המלחמה קשים מאי פעם. המוטיבציה לנקום תהיה מעתה נחלת רבים יותר. כי רבים מאוד שם שותתי דם, מוכים, חבולים ומושפלים. הכאב, הזעם והכעס יזינו את העוינות והשנאה שממילא קיימת כלפי ישראל. רק תלוש אינו מבין שיהיו לכך גם "ביטויים אלימים".

יכול להיות ששר הבטחון כמנהגו יבקש בבוא העת מתושבי עזה סליחה. סביר להניח על סמך נסיון העבר שהוא אכן יעשה זאת. שר הביטחון הוא מבקש סליחות סדרתי מדופלם. אבל בקשותיו אלו ריקות כמו זמריר של חברה שפשטה את הרגל. יום למחרת המלחמה הזו מתחיל לתקתק שעון המלחמה הבאה. ככה זה, ממלחמה יוצאת מלחמה נוספת. ובאזור זה של מנהגי גאולת דם, שפיכות דמים מביאה לשפיכות דמים נוספת.