ארכיון הנושא 'טבע'

ציפורים

29 בפברואר 2020

שירשרתי בוטנים ותליתי אותם על סורגי החלונות. העורבני הופיע עם אור ראשון, נתלה על סורג דלת הזכוכית הפונה מערבה אל "גן החורשה", בחן היטב את סביבותיו, שינה את מקומו פעמיים ועמל לשלוף בוטן מתוך קליפתו. תנועה קטנה בתוך החדר הניסה אותו. צללית העורבני הפתיעה אותי בעת רחצת הבוקר. היינו קרובים מאוד – זכוכית חלבית דקה הפרידה ביננו. כך, המשכנו כל אחד בענייניו – העורבני בניקור קליפת הבוטנים ואני צפיתי בהתפעלות בצלליתו הפעלתנית.

 

קריאת "הבז" (מאת בייקר בתרגומו הנפלא של עודד וולקשטיין). הצמיחה לי כנפיים – לרגעים הייתי הבז, לרגעים ציפור קטנה המסתתרת מפניו בסבך השיח ולרגעים צלו של הסופר הנפלא. "הבז" גילה לי שהן כה קרובות אלי – בגינה שבחזית דירתי. שם מתרחשים חיים שוקקים, שכה קל להחמיץ אותם. כאלה הם בני העיר – בקלות הם הופכים הוויה רוחשת, רבת תהפוכות ויופי לשקופה. הגינה היא בית גידול ובו חלזונות, חשופיות, תולעים, נמלים, משפחת קיפודים, זבובים, דבורים, פרפרים, חתולי רחוב וציפורים. עצי פרי – שקד, שסק ותות, דקלים, איזדרכת, יערה, ורדים, טחב, שיחים, עשבים ופרחים שונים, לאורך המדרכות שתולים רוזמרין, מרווה ולבנדר ועוד ועוד.  ב"זרעים מציון"  שבכרם מהר"ל רכשתי זרעי פרחי בר ופקעות ופיזר אותם בגינה. מאוחר יותר אספתי זרעי חוטמית זיפנית וקיוויתי לראות פרי בעמלי. ואכן לגינה נוספו בין היתר רקפות ובן חצב. ובשנה שעברה אחרי ניסיונות כושלים, הזדקרה לה חוטמית זיפנית מפוארת שיש לה צאצאים גם בחורף זה.

איני מרבה לצאת לטיולים בטבע. בנסיעות בין-עירוניות אני מתפעל ונהנה מצבעי וצורות הנוף, משורות כרמים, מתלמים ומטעים מכוסים ברשתות או בפלסטיק בוהק, ממעטה הערפל העוטף, מעננים נמוכים המלבינים ומשחירים בין רכסים.  אני אוהב את האפור-עשן החורפי הפותח לרווחה את עיני באין שמש. ואת האוקר  האביבי והקייצי הגונח בצהרי היום. בנוף העירוני אני מרגיש נח – האם אני מעדיף את המדרכות והסימטאות על השבילים והגאיות? או שאולי בחיק הטבע אני חשוף להחריד ונתקף דחף עז לחזור העירה אל המערה שלי.

למדתי להכיר את הציפורים בגינה – את זוג העורבנים, צוצלותנקר, זוג שחרורים, זוג בולבולים, זוג ירגזיםדרוריםאדום החזה וזוג צופיות. פרט לצוצלות, לנקר, לשחרורים, לדרורים ולצופיות פוקדים כל היתר מדי יום את פינת ההאכלה. הצופיות מבקרות את הפרחים האדומים באדניות הסמוכות לפינת ההאכלה. סדר האכילה נקבע על פי גודל הציפור. הזוגות (בולבולים וירגזים) אוכלים לרוב זה אחר זה או יחד. אדום החזה החורף בארץ, מתנהג כיאה לאירופאי בנימוס – ומפנה את מקומו לכל ציפור. הוא אינו בן בית בארץ ומרגיש כאן זר. הציפורים מבצעות תצפיות דקדקניות לפני שהן נוחתות בפינת האכלה. כך גם כאשר הן עומדות בפינת ההאכלה ואף תוך כדי האכילה. הן דרוכות ומגיבות במהירות לכל תנועה או קול חשודים. העורבנים והירגזים נוהגות בין היתר לשלוף גרגיר בוטן על ענף השקד – ברגל או שתיים הן אוחזות במזון מהדקות אותו לענף ומנקרות בו. העורבנים נוהגים לקחת בוטן בקליפתו וממהרים לפעמים למקום אחר. הבולבולים אוהבים גם פירות (שזיפים, תפוחי עץ אך לא תות שדה).

מתקן האכלת ציפורים

פינת האכלת ציפורים

נקבת השחרור רובצת לעיתים על עץ השקד העירום, צופה אל פינת ההאכלה ואינה זזה. היא כבדה ודיכאונית. לפני ימים אחדים, היא הניסה בזעם את הירגזי שכנראה חדר לתחום שלה. הבולבול והירגזי נשמעו משוררים, הם מחזרים. כנראה מחפשים מקום לקינון ואולי אף בונים את קינם. בשבוע שעבר הנחתי סמוך לפינת ההאכלה כדור צמר-גפן קטן, כעבור יומיים הוא נלקח – חומר לריפוד הקן. בעתיד אשקול הצבת תיבות קינון בגינה.

קל להיות מוקסם מתנועתן הבלתי נלאית – מתזזית ראשיהן ועיניהן, מרגליהן ואצבעותיהן הדקיקות. הן מזהות ומגיבות במהירות לתנועה חשודה – נעות במסלול היחלצות זריז ועקלתוני, תוך שמירה על שיווי משקל. הן מודעות לקיומם של סולם חברתי היררכי ובעיקר לסכנות ועומדות על המשמר. האם באמת מישהו אורב בכל עת לרגע של הסחת דעת על מנת לתקוף אותן?

חתולי הגינה אורבים להן. שני החתולים האפורים מטפסים מעת לעת  על השקד ומשתרעים מוסווים על גזע וענף וממתינים לטרף. החתולה "גלידה" שוכבת דרוכה בעשב, פותחת בתנועה נמוכה, נמרית, איטית ואז כמו קליע שנורה עטה קדימה. ברגעים כאלה אני ציפור.

.

מכתב פרידה

30 בדצמבר 2012

אתמול בלילה שלחתי מייל ששורת הנושא שלו היתה "מכתב פרידה".- התגובות בכתב ושיחות הטלפון שהגיעו בעקבותיו ריגשו ושמחו אותי מאוד. שער המרכז אותו הקמתי וניהלתי במשך שנים כה רבות ננעל היום אחר הצהריים מאחורי. הנה המכתב:

שלום חברים,

בימים אלה הופיע במגזין לילדים "עיניים" סיפור שכתבתי ושמו "ראש העיר". סוף הסיפור הוא, שבלילה אחד בלי ירח יוצא ראש העיר לרסס כתובות גרפיטי נגד אזלת ידם של פקידיו:

"ולבסוף מול ביתו שלו כתב ראש העיר באדום: 'התפטר ! שיבוא במקומך אחר !' .

טרם זריחה חזר ראש העיר לביתו עייף ונרגש וניסח את מכתב התפטרותו מראשות העירייה. סוף סוף מצאתי את יעודי, אמר לעצמו ותלש את השפם המודבק מתחת לאפו. זה מה שאני רוצה לעשות כשאהיה גדול – אמן רחוב, צייר גרפיטי. ראש העיר נרדם וחיוך רחב על פניו".

סיום עבודתי כמנהל "מג"ל צעיר" – המרכז האשפוזי לגמילה בסיסית מסמים ואלכוהול – הוא סיום פרק בחיי. לא רק סיומן של 22 שנים מרתקות בליפתא, אלא גם סיומן של שנים ארוכות בעבודה בשירות הציבורי, שהחלו בהיותי בן עשרים ושתיים כעובד חבורות רחוב. זה לא המקום לסיכומים, הם יבואו, בדרכי. זה מכתב פרידה קצר, הוא אינו סנטימנטלי ומתרפק משום שאני באמת נרגש.

אני מבקש לומר תודה, בהצלחה, שלום ולהתראות.

תודה לכל הרבים שהלכו איתי ואחרי בארץ היפה הזו, שיודעת לפרוח ולתת פרי אך גם לגדל קוצים ודרדרים.

אני מאחל בהצלחה למנהלת החדשה של "מג"ל צעיר" ד"ר לוין ולצוות העובדים המסור.

שמור בליבי מקום מיוחד למטופלים ולמטופלות, מהם למדתי שיעור חשוב שאין שני לו על עולמנו,- על טבע האדם ועל עצמי.

שלא כמו ראש העיר בסיפור לילדים, אני מתכוון לא רק לרסס כתובות גרפיטי, אלא אמשיך בעבודה הטיפולית בקליניקה פרטית, בהרצאות, בהדרכה ובסדנאות.

שלום ולהתראות

משה קרון

0522-679-485

זה הכוך שהיה החדר שלי משנת 1991

הקבוצה האחרונה

25 בדצמבר 2012

לפעמים הטבע מדבר במקומנו.

התבוננתי במדרון התלול המלווה אותי מדי יום זה עשרים ושתיים שנים והלב נחמץ. יד נעלמה קילפה, קרעה ממנו שיכבה והשאירה פצע מדמם.  מדוע דווקא היום ? כל כך הרבה סערות, שלגים ושריפות משחירות ידע המידרון הזה, פיצוצים וקידוחים הרעידו בשנים האחרונות את קרביו החלולים. האם להניח לצירוף המקרים ?

ביום  בו הנחתי את הקבוצה הטיפולית האחרונה במג"ל צעיר, אחרי למעלה משלושת אלפים ושש מאות קבוצות, דווקא היום נגלה לעיני המראה הזה.

ראיתי אותה, במו עיני, ביום שישי בלילה.

24 בספטמבר 2012

השעה היתה אחת עשרה בלילה. הרחוב היה ריק. רק שנינו באוטו, כשהיא חצתה לאור פנסי המאזדה ומעט פנסי רחוב דלוחים, את רחוב החלוץ בשכונת בית הכרם. צעדיה היו מהירים, כולה הוד והדר. מעל גופה הגא התנשאה הילה מופלאה ומרשרשת. היא כאילו לא ראתה אותנו, שידרה שהלילה הזה הוא שלה, שלה בלבד. כמובן שעצרתי מיד. אי אפשר היה לנהוג עוד. נשימתי נעתקה. שיבוש מערכות רגעי מנע ממני לשלוף את מצלמתי הנמצאת תמיד במרחק נגיעה, קודם שנבלעה בחדר המדרגות של בית משותף. לא הייתי מצפה שמלכה מפוארת שכמותה תבלה את הלילה בדירה זעיר בורגנית בשכונת המורים, פקידים וסופרים. היא טופפה לתוכה ללא כל היסוס ואני מוכן להסתכן ולקבוע, שזה לא היה הלילה הראשון שלה בבית הזה ברחוב החלוץ בירושלים.

כשהגעתי הביתה, מיהרתי לחפש עליה בגוגל. גיליתי פרטים מפתיעים, על אורחות חייה, ועל מנהגיה האינטימיים. למשל שהיא מונוגמית (האמנם ? יום שישי ? באישון לילה מתגנבת לדירה אנונימית ? אני לא סכסכן – אבל זכות הציבור לדעת !), פמיניסטית, – היא זו שבחרה את בן זוגה. האחרון מוכיח את עצמו (לפחות בגוגל) כגבר בעמיו,- הוא שוכב איתה שש פעמים ביום. לפעמים גם שמונה. לעיתים הקצב שלו אינו מספק אותה, ואז היא נוהגת להחטיף לו קלות על אפו…הוא מבין היטב את הרמז. עוד משהו די מביך, באינטרנט יודעים לתאר שאיבר מינו מתנשא לאורך של כארבעים סנטימטרים שלמים, שהם כמחצית מאורך גופו. בדרך כלל היא יולדת תאומים לפעמים שלישיות, היא מיניקה אותם כשהיא שוכבת על צידה, יש לה פיטמה על כל כתף.

באחת עשרה בלילה ביום שישי האחרון, מול עיננו, חצתה נקבת דרבן מפוארת את רחוב החלוץ, ונכנסה לחדר המדרגות של אחד הבתים המשותפים. כך היה.

Palm 3

30 בספטמבר 2009

3Top

29 בספטמבר 2009

הקרחון הנמס דאשתקד

15 באוקטובר 2007

Bloggers Unite - Blog Action Day


"שמירה על כדור הארץ" , "איכות הסביבה", "אפקט החממה" ועוד, הם מושגים חדשים חוזרים ונשמעים שוב ושוב באזני כל. ספק רב אם בני אדם מבינים את משמעותם, מפנימים את השלכותיהם ובעיקר לא ברור כלל, אם כל אחד ואחד מבין מה הוא צריך לעשות – מהו חלקו האישי בשמירה על כדור הארץ. הדרך לשינוי המצב הקיים אינו תלוי רק במקבלי החלטות, בהתחייבות מדינות וארגונים, אלא גם בהתנהגות הפרטים. בני אדם נדרשים לשינוי התנהגותי, לויתור על חלק מאורחות חייהם, ולהסתגלות להרגלים חדשים. בני אדם אינם אוהבים שינויים, הם מתקבעים בהרגליהם ובהתנהגויותיהם, אפילו אם אלה גורמים להם נזק. "כדור הארץ" ו"הסביבה" הם מקומות מרוחקים מדי עבור מרבית בני האדם, קל מאוד לשקוע בתוך הסימטה הפרטית, במצוקות האישיות ובטרדות היומיומיות ולדחוק הצידה את החור באוזון. יתרה מזו, רק טבעי הוא שאת מרבית הרעבים ללחם, הנטבחים בדארפור והנמקים תחת משטרים עריצים ומדכאים תעניין "הסביבה" כמו הקרחון הנמס דאשתקד. "הירוקים" ולוחמי איכות הסביבה, נתפסים ולא במקרה, כיאפים, ליברלים ושבעים. בקרב אוכלוסיות לא מועטות העיסוק בשמירת כדור הארץ הוא לוקסוס של עשירים. לכן כה חשוב, שבמקום מרכזי תוצב גם העשייה החינוכית. כל ילד בכל משפחה, בכל גן ילדים ובכל בית ספר חייב לרכוש השכלה בתחום איכות הסביבה ושמירה על כדור הארץ. על המידע והידע להיות מתורגמים להתנהגויות כלומר למעשים מאוד ברורים. כך אולי, יגדל דור חדש שיהיה מחוייב יותר לערכים חדשים ערכי שימור כדור הארץ והסביבה ויפעל להטמעתם בהתנהגות האנושית. ובעיקר דור שיבחר מנהיגות שומרת על כדור הארץ שאינה נרתעת מלחציהם של בעלי ההון.

במג"ל צעיר – מרכז גמילה מסמים ואלכוהול לבני נוער וצעירים בליפתא שבירושלים, נערך באוגוסט האחרון יום פעילות בנושא שמירה על כדור הארץ. בצילומים המצורפים כאן, שני פוסטרים שהכינו המטופלים ופרט מוגדל מתוך אחד מהם:

15-08-07 030.jpg

15-08-07 032.jpg

15-08-07 036.jpg

Battle at Kruger

8 ביוני 2007

אחד מסרטי הטבע הטובים שראיתי צולם בשמורת ה Kruger בדרום אפריקה :