האצבע הקלה על אזיקים

נכתב בתאריך 24 בנובמבר 2006 מאת משה קרון

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב דוד צור, התייחס מוקדם יותר לבריחתו של סלע: "לצערי אנחנו מהבוקר מחפשים אחר האסיר הנמלט, בני סלע. בתשע בבוקר הוא הובא לבית המשפט בתל-אביב, אנו מתחקרים את הסוגיה איך הגיע והצליח להימלט. נצטרך קודם כל לתפוס אותו ואחר כך ואחר כך לתחקר איך אירע הדבר. ממה שידוע – הוא לא היה אזוק ברגליים והסוגיה תיבדק"
(ynet 24.11.06)

בני סלע אנס אכזרי הצליח הבוקר להימלט מידי סוהריו. הפרטים הראשונים המגיעים גורמים לגבות להתרומם לשיא חדש. אני בוחר להתייחס כבר עתה לסוגיית האזיקים.
בשנים האחרונות מתנהל ויכוח בין גורמים בשב"ס לביני בסוגיית איזוק בני נוער וצעירים המגיעים לראיון לבדיקת התאמתם לגמילה מסמים ואלכוהול. אני טוען שמרכז גמילה הוא סביבה טיפולית ולכן, אני מבקש שיוסרו האזיקים מידיהם ורגליהם של הנערים מחוץ לשערי המרכז. מנגד הסוהרים מסרבים לעשות זאת בטענה שתפקידם למנוע אפשרות של בריחת הנערים. טענתי היא שמדובר בבני נוער שבית המשפט מצא לנכון לאפשר להם לבחור בתהליך שיקומי מחוץ לכותלי בתי המעצר והכלא, לכן ניתן להניח, שמדובר בעצירים ואסירים שאינם "מסוכנים לציבור" ושקרוב לודאי אינם ברחנים מועדים. שרות בתי הסוהר לא מקבל את עמדתנו ואינו מכבד את בקשתנו, שנער לא יהלך בתחום המרכז כשהוא אזוק. עמדת השב"ס נוקשה. לפיכך, הפתרון שמצאנו הוא שקודם לראיון קבלה פונים הסניגור או קצין המבחן לבית המשפט ומבקשים מהשופט לקבוע בהחלטתו שיש להסיר את האזיקים מעל ידיו ורגליו של הנער מחוץ לשערי מרכז הגמילה. ההסדר הזה רצוף בקשיים ובבעיות – שוב ושוב מסרבים הסוהרים להסיר את האזיקים בכניסה למרכז, ויש אף כאלה שדורשים שהנער יקיים ראיון קבלה כאשר הוא אזוק. וכשהדבר אינו מסתייע, כבר אירע שהם שבו על עקבותיהם לבתי הכלא וחדרי המעצר, והראיון לא נערך. מדובר בבני נוער וצעירים שהתיקים שנפתחו להם הם בדרך כלל על עבירות הקשורות בשימוש בסמים. לא מדובר בכרישים, לוויתנים או ברוני סמים. חלקם המכריע הם בני נוער קשי יום, השרויים במצוקה ריגשית קשה זועקים ממש לעזרה, ונענים לכל יד המושטת להם לעזרה.
הבוקר כששמעתי שהאנס האכזרי בני סלע הובל כאשר הוא אזוק חלקית לא הופתעתי כלל. היה לי ברור זה מכבר, שכל הקשור לאיזוק עצירים ועבריינים נעדר כל שיקול דעת הגיוני. לא אופתע כלל אם מחקר יגלה שככל שהעבריין כבד יותר ומעמדו בעולם הפשע בכיר יותר יש יותר סיכוי שינהגו בו במנהגי איזוק מקלים. כך היה, כשזאב רוזנשטיין הובל אל המטוס שהטיסו לארה"ב ! הוא פסע על המסלול בנתב"ג ללא אזיקים. רק משנכנס למטוס אזקו אותו נציגי החוק האמריקאי. וכך אירע כנראה הבוקר כשהאנס בני סלע הובל על ידי שרות בתי הסוהר לחופשי.
האצבע הקלה האוזקת בני נוער, ללא כל אבחנה, חייבת להתחלף בשיטה אחרת. פעולת הכבילה באזיקים של ידיו ורגליו של נער היא פעולה העלולה לפגוע בנפשו. הובלת הנער או הנערה בריש גלי כאשר הם כבולים היא פעולה משפילה ומבזה. לא יתכן, שפעולה זו תתבצע באופן אוטומטי, ותחול על כל עציר ואסיר.

A black frame

לא ניתן לכתוב תגובות ברגע זה.