40 שנה למותו של צ'ה גווארה

נכתב בתאריך 9 באוקטובר 2007 מאת משה קרון

ארבעים שנה למותו של ארנסטו "צ'ה" גווארה דה לה סרנה.
שהוצא להורג על ידי מריו טראן חייל בולביאני ב 9 באוקטובר 1967.
אם תשוטטו בימים אלה בנחלאות שבירושלים, עברו ליד החצר שברחוב הירקון, בה ניצב צ'ה גווארה ,בגינה, על מישמרתו, לצידו דגלי ישראל ואוחז מאחורי גבו בקילשון.
וגם אתם תוכלו לומר : צ'ה גאוורה חי !

Che Guevara

נכתבו 2 תגובות לפוסט “40 שנה למותו של צ'ה גווארה”

  1. אזרח.:

    צ'ה גווארה מנצח שוב.

    איש לא זוכר היום את מריו טראן. אבל לפני ארבעים שנה מריו טראן היה לאישיות מפורסמת ושמו התנוסס בכותרות העיתונים. אני מבקש מן הקוראים לזכור את השם הזה, לפני שהוא יישוב אל השכחה. בנו של מריו טראן פירסם בשבוע שעבר בעיתון "אל דבר" בעיר סנטה קרוס שבבוליביה מודעה ובה הבעת תודה לצוות הרופאים הקובנים שהשיבו לאביו את ראייתו. הרופאים הקובנים שוהים בבוליביה במסגרת "מבצע נס" וכבר השיבו את הראייה לרבבות מתושבי בוליביה, פרו וצפון צ'ילה.

    כאמור, צוות רופאים קובני השיב את ראייתו למריו טראן ובנו אסיר תודה על כך. הוא אף טרח לפרסם מודעה בעיתון מקומי. השם מריו טראן אינו אומר דבר לצעירים. אבל לבני גילי, בייחוד לתושבי קובה, השם מריו טראן קשור במותו של צ'ה גווארה. כי מריו טראן הוא הסמל, שלפני ארבעים שנה, רצח בדם קר את מפקד הגרילה השבוי ארנסטו "צ'ה" גווארה בבית הספר שבעיירה לה היגרה הגרילה. טראן סיפר אז לכלי התקשורת איך רעד כולו בעת הרצח, כאשר מולו ניצב "בן אדם ענק, ענק כל כך".

    גווארה הפצוע, ישב על הרצפה הלא-מרוצפת של בית הספר הקטן, והסתכל עליו בבוז. ברגעיו האחרונים הוא פתח את חולצתו והפטיר לעבר טראן "אתה עומד להרוג בן-אדם…" סמל צבא בוליביה טראן מילא אחר הפקודה שיצאה ישירות מן הגנרלים רנה בריינטוס ואלפרדו אובנדו ושהתקבלה מן הבית הלבן והסי.אי.איי. גווארה מת, אבל עיניו נותרו פקוחות.

    כעבור ארבעה עשורים, לסמל הרוצח אין את האמצעים כדי לטפל בראייתו הנחשלת, ולכן הוא פנה אל הרופאים הקובנים הפועלים בבית חולים בעיר סנטה קרוס, בית חולים שהוקם הודות לתרומה של ממשלת קובה, ושנחנך על ידי הנשיא אוו מוראלס. טראן יכול עתה לשוב ולשחק עם נכדיו. הוא גם יכול לשוב אל מגרשי הכדורגל האהובים עליו. השאלה הנשאלת היא האם טראן מודע לפרדוקס – דווקא רופאים קובנים הם אלה שהצילו את מאור עיניו. האם הוא מודע לכך שגווארה, המפקד והרופא, טיפל בכל הפצועים ובכל המערכות בהן היה מעורב. גם בפצועי הגרילה וגם בפצועי האויב. כך הוא עשה בבוליביה וכך הוא עשה בקובה. זאת, על פי פקודה מפורשת שהוציא מפקד הכוחות המהפכנים, פידל קסטרו.

    ארבעה עשורים לאחר שמריו טראן ניסה, ללא הצלחה, לסיים את מפעלו המהפכני של צ'ה גווארה, הגיעו הרופאים הקובנים כדי להצילו מעיוורון. צ'ה גווארה מנצח שוב בקרב.

    * הקטור ארתורו הוא פרשן העיתון הקובני "גראנמה". המאמר פורסם ב"גראנמה" בשבת ה-29 בספטמבר 2007.

    http://cubajournal.blogspot.com/2007/09/che-wins-another-battle.html

  2. יצחק ב:

    מטומטים, תפסיקו להתעסק בשטויות.
    אין לנו מספיק בעיות משלנו.
    אהבלים.