אנס נורמטיבי

נכתב בתאריך 1 במרץ 2010 מאת משה קרון

סליחה ! הם לא נורמטיביים !

בכל פעם, כמו למשל היום, כשמתפרסמת ידיעה על חשודים, נאשמים או מורשעים במעשה פלילי כמו אונס, התעללות מינית, התעללות גופנית וכיוצא באלה פשעים חמורים, דואג מישהו יודע דבר, בדרך כלל פרקליט או ידיד המשפחה, לדווח שמבצעי העבירות החמורות הם נורמטיבים, בכל פעם מחדש, אני מצליח בקושי רב לשלוט באני הנורמטיבי שלי ולא צורח במלוא גרוני :

סליחה ?! הם לא נורמטיביים ! הם אנסים ומתעללים מינית, גופנית ונפשית. הם פושעים פליליים אכזריים מסוכנים לחברה.

העובדה שהם מתגוררים בסביבה "נחשבת" ולומדים במוסדות חינוך "נחשבים" – פרטים שמעידים על מעמדם הסוציואקונומי ואולי על מוצאם, אינה מעידה על נורמטיביותם. בכל פעם שמשתמשים בהקשר זה בשם התואר נורמטיבי נגרם עוול לציבור שחי פועל ומתנהג בהלימה מלאה לערכים ולחוקים המקובלים בחברה.

מקומם אותי בכל פעם כשמישהו מטעם הפושעים הנ"ל, או שלא מטעמם, אומר משהו בסגנון : "זה יכול לקרות לכל אחד". הניסיון הזה לייחס את הפשע לאלת המזל ויותר מכך, להנכיס את העבירה הפלילית לכלל, מגוחכת ויותר מכך מכעיסה, כאילו שהיום הילד שלך משתתף באונס קבוצתי ומחר הילד שלי. זו אינה רולטה. ההתנהגות מינית הסוטה והפלילית אינה תוצאה רק של תקלה בפעילות כימית. אנו איננו בובות על חוט הנשלטות בלעדית על ידי הדחפים שלנו. לכל אדם מטען נרכש ונבנה של יכולות ויסות, עידון, דחיה, איפוק וריסון של דחפים מצד אחד, ומבנה אני ערכי שנבנה על מסד של רעיונות, תפיסות עולם, חוקים, מנהגים אמונות ודעות.- המצפון שלנו, מצד שני. החינוך, הטיפוח, הטיפול, היחס והגידול של אדם, כמו גם המופת והדוגמא האישית שמשמשים לו הוריו ומבוגרים משמעותיים אחרים המלווים את ראשית חייו ואת מהלכם – כל אלה ועוד הינם בעלי השפעה מכרעת על יחסיו עם עצמו וזולתו. ולכן האמירה הזו שזה יכול לקרות לכל אחד היא ניסיון להתחמק מאחריות להפחית מחומרת העבירה וליצור אמפטיה במקום שראוי לגינוי.

נכון אף אחד לא מושלם, כל אחד יכול למעוד ולהכשל, אבל לא כל אחד יכול להיות אנס ומתעלל. אנס ומתעלל אינם נורמטיביים.

נכתבו 2 תגובות לפוסט “אנס נורמטיבי”

  1. אביה:

    הם מתכוונים שלא צומחות להם קרניים על הראש ושלכל אנס יש אף פה ועיניים.

  2. משה ק:

    יתכן שבמקום כלשהו בני אדם מצפים שבדרך כלשהי לאנסים ורוצחים תצמח קרן. וזה רעיון לגמרי לא רע (-: .