בשולי האמנות

נכתב בתאריך 21 בינואר 2010 מאת משה קרון

לפני פחות משנתיים ביקרתי בתערוכה גדולה שחלקים נרחבים ממנה לא הטביעו בי את חותמם. הסתובבתי בה אנה ואנה משועשע עד נבוך עד בשלב מסוים שלפתי את מצלמתי שגאלה אותי מייסורי ואף ציידה אותי בנחמה פורתא. מי כמוני יודע שפעולת לכידת תמונות על גבי שבב דיגיטלי היא דרך מוכחת להחלצות ממצבים מיותרים. בעודי מהלך ומצלם מצלם ומהלך, הגעתי בפאתי התערוכה הגדולה לחדר  ריק ונידח, שהסתובבה בו עלמת חן שהשמיעה קולות. כאמור החדר היה ריק לחלוטין, חסר כל זיהוי, הבחורה היתה לבושה בבגדי חול פסעה לאורך הקירות והשמיעה קולות, זהו. לא יותר מזה, כמעט כלום. צילמתי אותה. מאוחר יותר העלתי צילום אחד לפליקר, וכמובן שציינתי את שם האמן ואת שם התערוכה, ולא התעצלתי והוספתי תגים וייחסתי גם את הצילום לקבוצה זו ואחרת. וכך בלב טוב וללא כל כוונה זדונית נבלע הצילום ושקע בנבכי האתר, התכסה באבק אינטרנטי, ונשכח מזכרוני. אלא שאי מייל מבירה אירופאית קפואה, העלה אותו מתהום הנשייה. בשם האמן דרשה בו ממני גברת מסוימת, להסיר את הצילום בטוב, שכן האמן רואה בצילום חלק מתהליך עבודתו בלה בלה בלה, על החתום. כעבור תשעה ימים קיבלתי אי מייל שני, הפעם תוקפני שבו הגברת מזהירה שמכיוון שלא הסרתי את הצילום כפי שביקשה לפני שבועיים, היא שולחת לי הודעה אחרונה (בצבע אדום) בדרישה להסיר את הצילום, ולא תתבע אותי על הפרת זכויות. אינני משפטן אך אני מסופק מאוד אם יש כאן הפרת זכויות כלשהן ועילה לתביעה.  אך מכיוון שזמני יקר  ואין לי כל רצון להשחיתו על התדיינויות אויליות עם לבלרי אמנות וחובבי תביעות משפטיות, הסרתי בזעם מהול בבוז את הצילום מהפליקר. הסיבה היחידה שאני לא מציין את שם הגברת המאיימת ואת שם האמן המשמים היא שאיני מעוניין לספק להם את מה שהם מעוניינים בו יותר מכל – פירסום חינם ושערוריית דמה בכוס מים.

יושבת לה כנראה גברת בגלריה שוממה, בחורף האירופאי הקשה, מקישה לה בגוגל את שם הלקוח שלה ושולחת אימיילים ומזהירה ודורשת בשם האמן להסיר צילום שכוח מתערוכה נידחת, וכך מתמלא הישימון המקיף את חייה וחיי האמן ברוח חיים ובעשייה. ולעומתם מה נדיבים הם אמני הרחוב, איזה אושר ממלא אותם כשמישהו מצלם את עבודותיהם ומפרסם אותם ברבים, כמו למשל אליאס שימים אחדים אחרי שהעלתי את צילום עבודת הרחוב המודבקת שלו בפריז, מודה לי ואני יכול להרגיש את שמחתו כשגילה את העבודה הפוליטית שלו בפליקר שלי. עוד חומר למחשבה על גלריות צחיחות ואמנים מרי נפש מזה ואמנות הרחוב הפעלתנית ואמני הרחוב התוססים מזה.

עבודתו של E אליאס אמן רחוב ברזילאי חלק מקבוצת אמני רחוב ללא גבולות.
Brazilian artist Elias – pasted as part of "street art without borders"

נכתבה תגובה אחת לפוסט “בשולי האמנות”

  1. בעז יניב:

    מדהימה היכולת של אמנים מסוימים להיות מלאי אגו עד כדי עוורון. בנוסף לכך שכל היחס שלהם ל"זכויות יוצרים" הוא אנכרוניסטי במידה מגוחכת.