עשרה דברים על סמים והתמכרות

נכתב בתאריך 25 ביולי 2007 מאת משה קרון

זה חלקי לפרויקט "עשרה" של הסופרבלוגרית אח"י דקר :

  1. מנת יתר או בעברית פשוטה אובר דוז – מצב של מנת יתר עלול להסתיים במוות. אחד מהדברים החשובים ביותר הוא להזעיק את מ.ד.א ולא להפקיר את החבר. גם מצבים שנראים קשים מאוד ניתנים לשינוי. זריקת נרקן Narcan עשויה לשנות באופן דרמטי מצב של מנת יתר מאופיאטים (ע"ע הירואין). אם אתה מגלה אצל חבר שינויים בקצב הנשימה או דופק הלב או שצבע שפתיים מכחיל או חוסר תגובה לכאב, אל תהסס חייג למ.ד.א. מצב מנת יתר מתרחש בשני מצבים – א. ערבוב סמים שונים ואו נטילתם עם אלכוהול ב. נטילת מנת סם גדולה בשל חוסר מודעות לריכוזיות החומר או בשל אי ידיעת העובדה שהגוף בשל תהליך הסבילות (ע"ע סבילות) חוזר לאחר הפסקה בשימוש לנקודה ולכמות ההתחלתית.
  2. שריטה – אפשר לכתוב גם סריטה, בכל מקרה מדובר בביטוי קליל לתיאור מצב מזופת. השריטה היא כינוי למשבר נפשי עמוק ומתמשך בעקבות לקיחת סמים. השרוט נזקק לטיפול ממושך ולעיתים גם לאישפוז. יונה וולך כתבה על השריטה שלה : "אם תתקע במסע אל אס די תזכור אותי אני שלא חזרתי משם" (אם תיתקע במסע אל אס די מתוך הספר "תת הכרה נפתחת כמו מניפה" הספריה החדשה לשירה 1992). טריפ רע מאל אס די או מחומרים הזייתיים היא דרך נפוצה להישרט, אבל לא הדרך היחידה. אם במשפחתך יש מישהו עם מחלת נפש, או אם אתה עצמך סובל מדיכאון, ומרגיש לא טוב בפנים או נמצא בתקופה לא טובה בחיים, אתה עלול להישרט כתוצאה משימוש.
  3. הרואין נקרא היום ברחוב בשם "חומר" בעבר כונה בארץ "קוק פרסי" והרבה טעו והיו משוכנעים שמדובר בקוקאין. ההרואין הוא סם ממשפחת האופיאטים המופקים מצמח הפרג. חומר נרקוטי משכך כאבים, ממכר מאוד וסיכויי הגמילה ממנו נמוכים (ע"ע מתאדון סבוטקס). היו שנים שמרבית המכורים להירואין השתמשו בו בארץ ב"הרצה" (חימום החומר על גבי נייר כסף ושאיפת האדים) היום עלה ביותר שיעור המשתמשים בו בהזרקה. השימוש בהזרקה מגביר את סכנת האובר דוס (ע"ע מנת יתר), ההדבקות במחלות (ע"ע הפטיטיס סי ואיידס). ההזרקה גורמת למורסות ולנסיגת כלי דם, לחיפוש נקודות הזרקה במקומות אחרים בגוף (חלק מהמכורים הקבצנים שצולעים אינם עושים זאת על מנת לעורר רחמים אלא משום שהם דפקו לעצמם מורסה במפסעה). חלק מענקי הג'ז מסמסו קטעים מהקריירה המוסיקלית שלהם בשל ההתמכרות להרואין (בילי הולידיי, צ'רלי פרקר, מיילס דיוויס, צ'ט בקר ואחרים).
  4. סבילות  (Tolerance)תכונה של הגוף שמסתגל לנוכחות חומר פסיכואקטיבי. השימוש אינו מספק את ההשפעה הרצויה אלא אם כן מעלים את הכמות הנצרכת. אתם זוכרים את הפעם הראשונה ששתיתם פחית בירה והרגשתם מסוחררים ? מי שהתמיד לשתות את פחית הבירה גילה כעבור זמן, שעל מנת לחוש את תחושת השיכרון הקל והסחרור הנעים, הוא זקוק ליותר מפחית. – זוהי תוצאת הסבילות. העליה בכמות הנצרכת אינה בקפיצות גדולות והיא עשויה להתרחש מבלי שניתן לעצמנו דין וחשבון שזה קורה גם לנו.
  5. קוקאין – שם רחוב נפוץ בארץ לקוקאין הוא "קריסטל", מיוצר מעלי הקוקה, נמנה על משפחת החומרים הממריצים. ממכר מאוד והגמילה ממנו קשה ביותר. השימוש הנפוץ בארץ הוא בצורת הסנפה (שורות האבקה הלבנה נשאפות לתוך הנחיר תוך אטימת הנחיר האח). אז אם הוא מגרד באף, סובל מדימומי אף, קצר רוח, נופל למטה בהרגשה ומגלה יותר ויותר מחשבות רדיפה ועוינות – אז יש סיכוי שהוא אולי על קוקאין. השפעתו של הקוקאין קצרה מאוד כחצי שעה שעה, הוא לוקח את המשתמש למעלה למעלה אל הפסגות ואז זורק אותו למטה. המעבר החד מטלטל ומערער. בעת השימוש הדופק עולה מאוד ויש כאלה שמדווחים שהלב עומד לקפוץ מתוך החזה החוצה, התיאבון יורד, אין עייפות, תחושת אני ואפסי עוד, כשההשפעה חולפת מוצא את עצמו הקוקאינר מגרד את תחתיות השאול והפיתוי לשוב ולהשתמש שוב ושוב רב. ביממה שלאחר השימוש בקוקאין עולה הסכנה ללקות בהתקף לב. הקראק הוא קוקאין מעובד (מבושל) נקרא ברחוב "בסטים", הוא זול יותר ומשך השפעתו הרבה יותר קצר. מעשנים אותו מתוך מבחנה. אם אמרנו שבין אמני הג'ז היו כאלה שהלכו אחר ההרואין. הרי שהרוקיסטים נטו אחר ממריצים דוגמת הקוקאין.
  6. ההפטיטיס סי HCV והאיידס HIV הן שתי מחלות שאחת מהדרכים להעביר אותן מאדם לאדם היא להשתמש במזרק משותף. האיידס מחלה מתוקשרת עם הרבה יחסי ציבור, ההפטיטיס סי היא מחלה הרבה יותר נפוצה ויחסי הציבור שלה לא משהו. ההפטיטיס סי היא מחלת כבד הנגרמת ע"י וירוס. בעוד שלאחותה ההפטיטיס בי יש היום חיסון שאותו מקבל כל יילוד, הרי שלהפטיטיס סי אין עדיין חיסון (הוירוס עובר מוטציה במעבר בין המעטפת לגרעין התא וזה מסבך את העניין), חלק מהנשאים של הוירוס עלולים כעבור שנים של נשאות רדומה לעבור למחלה פעילה שתפגע בכבד ותצריך לפעמים השתלה). אחת הדרכים הפשוטות והזולות להפחתת מספר הנחשפים למחלות היא לחלק חינם מזרקים למכורים (ע"ע צמצום נזקים).
  7. מתדון סבוטקס – המתדון הוא חומר סינטטי נרקוטי. המוכר גם בשם הרחוב אדולן. מכורים להרואין שאינם מצליחים להגמל מתקבלים ליחידות לטיפול אחזקתי באמצעות מתדון. שם הם מקבלים מדי יום מתדון בשתייה, המתדון הוא תחליף לסמי הרחוב האופיאטיים. מטרת טיפולי האחזקה באמצעות מתדון היא להפחית פשיעה וסחר בסמים, לאפשר חזרה לתפקוד במשפחה, להשתלב בתעסוקה, להפחית תחלואה וכו' (ע"ע צמצום נזקים). בפועל המצב לא מרנין. נכון שיותר לא מחלקים מתדון מטרנזיט במזבלת חירייה, אבל התחנות לחלוקת מתדון עמוסות במאות מטופלים, סביבן מתנהל סחר בתרופות, חלקן מוזנחות ועלובות והשרות ניתן באופן משפיל ומדכא. אופן התנהלותן והמשאבים העומדים לרשותן, אינו מאפשר תהליך טיפולי ושיקומי הולם. הסבוטקס (בופרנורפין) הוא חומר סינטטי פועל במנגנון קצת שונה מהמתדון, משך ההתפרקות שלו בגוף ארוך יותר ומאפשר להגיע לתחנה לנטילת הכדור (מתחת ללשון) אחת ליומיים, כמו כן נחשב לבטוח יותר מהמתדון. שניהם גם המתדון וגם הסבוטקס ניתנים להשגה בשוק הסמים.
  8. צמצום נזקים Harm Reduction  – גישה אלטרנטיבית למדיניות המלחמה בסמים. יוצאת מתוך הנחה שהמלחמה בסמים נדונה לכישלון ולכן יש למצוא פתרון פרגמטי למזעור נזקי השימוש בסמים. ברוב מדינות העולם אין קבלה של הגישה כמדיניות סמים אך יש שימוש בחלק מהאסטרטגיות שלה. לפני שנים אחדות קם ענף נוסף והוא הפסיכותראפיה בסגנון צמצום נזקים Harm Reduction Psycotherapy – ניתן לטפל בנפגעי סמים ולקדם את מצבם גם בלי להתנות את הטיפול בהימנעות מוחלטת משימוש בסמים או אלכוהול. הכוחות השמרניים בכל חברה וחברה הם המתנגדים התקיפים לפרוייקטים של גישת צמצום הנזקים, ובהם החלפת מזרקים, חדרי הזרקה, פעילות למניעת מוות ממנת יתר, חלוקת סמים ותחליפי סמים למכורים.
  9.  בנזודיאזפינים benzodiazepines משפחה של תרופות הרגעה ושינה, שאם נוטלים אותן ללא פיקוח רפואי ובקרת רופא מטפל, יש סכנה גדולה לפתח בתהליך הסבילות תלות והתמכרות קשה המחייבת גמילה בהשגחה רפואית. חלק מהבנזודיאזפינים מגיעים לשוק הסמים ומהווים תיגבור וחיזוק סמים, יש סוחרים שמערבבים בנזודיאזפינים בתוך אופיאטים. בין התרופות הנפוצות בקבוצה זו הוליום, נומבון, היפנודורם, קלונקס ועוד. אחת מהתופעות הנפוצות והמטואטאות מתחת לשטיחים עבים ושותקים היא התמכרותם של קשישים לבנזודיאזפינים.
  10.  הסם המסוכן ביותר –הוא החומר שבו אדם משתמש, בו הוא  תלוי ולו הוא מכור. הסם שצריך להדאיג אותנו הוא המאטאמפטמין, ששוטף את קליפורניה ותוך חמש שנים הפך להיות לסם המועדף ביותר שם, אף יותר מאלכוהול. הייצור שלו פשוט, מחירו זול נשים לוקחות אותו כי הוא גורם להן לרזות, גברים לוקחים אותו כי הוא משפר את תיפקודם המיני. הוא ממכר ביותר והגמילה ממנו קשה. תופעות הלוואי רבות ובינהן פסיכוזות והתפרצויות אלימות. הסמים שלא הזכרתי כאן הם רבים כמו ההזייתיים, החומרים הנדיפים נשאפים, האלכוהול ועוד ועוד.

    

נכתבו 9 תגובות לפוסט “עשרה דברים על סמים והתמכרות”

  1. פרוייקט כתיבה - עשרה: היום העשירי : הבלוג של אח"י דקר:

    […] הפרוייקט מתקרב לסיומו והיום אנחנו עם רשימה ארוכה במיוחד: מיכל פרנקל על: שיחה בעשרה משפטים עם הפעוט, ונבואה קטנה בסוף Ishay על: דברים על הבראסרי (ואף מילה על וויסקי) שגיאB על: הפסקול של (הסרטים של) החיים שלי [עשר דוגמאות] מונא על: עשרת בתי האוכל האהובים עלי בתל אביב mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות קסטה על: 10 דרכים להתעדכן ברשת לגבי הופעות וכנסים על מוסיקה חלי על: 10 סיבות שאני שמחה שפתחתי בלוג. ב'רשימות'. ירדן לוינסקי על: עשרה דברים שכדאי לדעת על אשפוז בבית חולים בעיני העדשה על: קרוב יותר מקרוב שחר על: עשרה ספרים ששינו את חיי drinking על: עשרה דרינקים לעשר סיטואציות כמעט 30 על: 10 סיבות לקום בבוקר חץ בן חמו על: 10 דברים למניעת התנגשויות בין בנים לבנות גיאחה על: עשרה טיפים לכתיבת בלוג מוזיקה משובח הדס על: עשרה דברים שעוזרים לי לשמור על שפיות. דרורית על: עשרת הפוסטים שלעולם (לצערי אולי) לא אכתוב בן על: עשרה רגעים משמעותיים בביוגרפיה של בן עד כה מחוץ לפריים על: 10 פוסטים שלא כתבתי יוחאי על: בתי קפה באיזור רוטשילד Que sera sera על: עשר סיבות (טובות?) לעבוד בחברת אופנה יהונתן קלינגר על: תנאי שימוש בבלוגים:: עשר סיבות דרך ארץ על: עשרה אלבומים שכדאי להכיר (ויש סיכוי סביר שטרם נזדמן לכם) נהניתם מהפוסט ? כדאי להרשם לעדכוני RSS ולקבל הכל ישירות. […]

  2. פרוייקט כתיבה - עשרה: היום העשירי : הבלוג של אח"י דקר:

    […] הפרוייקט מתקרב לסיומו והיום אנחנו עם רשימה ארוכה במיוחד: מיכל פרנקל על: שיחה בעשרה משפטים עם הפעוט, ונבואה קטנה בסוף Ishay על: דברים על הבראסרי (ואף מילה על וויסקי) שגיאB על: הפסקול של (הסרטים של) החיים שלי [עשר דוגמאות] מונא על: עשרת בתי האוכל האהובים עלי בתל אביב mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות קסטה על: 10 דרכים להתעדכן ברשת לגבי הופעות וכנסים על מוסיקה חלי על: 10 סיבות שאני שמחה שפתחתי בלוג. ב'רשימות'. ירדן לוינסקי על: עשרה דברים שכדאי לדעת על אשפוז בבית חולים בעיני העדשה על: קרוב יותר מקרוב שחר על: עשרה ספרים ששינו את חיי drinking על: עשרה דרינקים לעשר סיטואציות כמעט 30 על: 10 סיבות לקום בבוקר חץ בן חמו על: 10 דברים למניעת התנגשויות בין בנים לבנות גיאחה על: עשרה טיפים לכתיבת בלוג מוזיקה משובח הדס על: עשרה דברים שעוזרים לי לשמור על שפיות. דרורית על: עשרת הפוסטים שלעולם (לצערי אולי) לא אכתוב בן על: עשרה רגעים משמעותיים בביוגרפיה של בן עד כה מחוץ לפריים על: 10 פוסטים שלא כתבתי יוחאי על: בתי קפה באיזור רוטשילד Que sera sera על: עשר סיבות (טובות?) לעבוד בחברת אופנה יהונתן קלינגר על: תנאי שימוש בבלוגים:: עשר סיבות דרך ארץ על: עשרה אלבומים שכדאי להכיר (ויש סיכוי סביר שטרם נזדמן לכם) יובל סער על: 10 בקשות של לקוחות שהיה עדיף שלא היו נאמרות נהניתם מהפוסט ? כדאי להרשם לעדכוני RSS ולקבל הכל ישירות. […]

  3. פרוייקט כתיבה - עשרה: היום העשירי : הבלוג של אח"י דקר:

    […] הפרוייקט מתקרב לסיומו והיום אנחנו עם רשימה ארוכה במיוחד: מיכל פרנקל על: שיחה בעשרה משפטים עם הפעוט, ונבואה קטנה בסוף Islay על: 10 דברים על הבראסרי (ואף מילה על וויסקי) שגיאB על: הפסקול של (הסרטים של) החיים שלי [עשר דוגמאות] מונא על: עשרת בתי האוכל האהובים עלי בתל אביב mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות קסטה על: 10 דרכים להתעדכן ברשת לגבי הופעות וכנסים על מוסיקה חלי על: 10 סיבות שאני שמחה שפתחתי בלוג. ב'רשימות'. ירדן לוינסקי על: עשרה דברים שכדאי לדעת על אשפוז בבית חולים בעיני העדשה על: קרוב יותר מקרוב שחר על: עשרה ספרים ששינו את חיי drinking על: עשרה דרינקים לעשר סיטואציות כמעט 30 על: 10 סיבות לקום בבוקר חץ בן חמו על: 10 דברים למניעת התנגשויות בין בנים לבנות גיאחה על: עשרה טיפים לכתיבת בלוג מוזיקה משובח הדס על: עשרה דברים שעוזרים לי לשמור על שפיות. דרורית על: עשרת הפוסטים שלעולם (לצערי אולי) לא אכתוב בן על: עשרה רגעים משמעותיים בביוגרפיה של בן עד כה מחוץ לפריים על: 10 פוסטים שלא כתבתי יוחאי על: בתי קפה באיזור רוטשילד Que sera sera על: עשר סיבות (טובות?) לעבוד בחברת אופנה יהונתן קלינגר על: תנאי שימוש בבלוגים:: עשר סיבות דרך ארץ על: עשרה אלבומים שכדאי להכיר (ויש סיכוי סביר שטרם נזדמן לכם) יובל סער על: 10 בקשות של לקוחות שהיה עדיף שלא היו נאמרות נהניתם מהפוסט ? כדאי להרשם לעדכוני RSS ולקבל הכל ישירות. […]

  4. פרוייקט כתיבה קבוצתית - עשרה: סיכום : הבלוג של אח"י דקר:

    […] mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות […]

  5. Sub Stance » ארכיון » סיכום פרוייקט העשרה:

    […] Sub Stance על אנשים, חומרים ומה שבינהם « עשרה דברים על סמים והתמכרות […]

  6. הצתה מאוחרת » ארכיון » אלף מאתיים וחמישים… דברים:

    […] mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות […]

  7. גם-שם » Blog Archive » בלוק פארטי:

    […] 91.         mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות […]

  8. מערכות מידע ועסקים קטנים » הצדעה לאח”י דקר:

    […] mekron על: עשרה דברים על סמים והתמכרות […]

  9. פרויקט:

    לא התייחסת כל כך לסוגית הסמים הקלים, והתרתם בשימוש בחוק