פחות הרואין יותר הפטיטיס סי ?

נכתב בתאריך 1 בדצמבר 2007 מאת משה קרון

למלחמה בסמים יש לעיתים קרובות מבט צר ומוגבל, והשלכותיה עלולות להיות הפוכות מכוונותיה. היא מתייחסת לשוק הסמים ומחמיצה את התנהגות צרכני הסמים. מחקר שנעשה באוסטרליה ע"י פרופסור ליסה מאהר, בחן את התנהגות אוכלוסיית המכורים להרואין בהזרקה, המחקר גילה שכאשר נוצר בשוק מחסור פתאומי בהרואין חלה אמנם ירידה תלולה בשיעור ההזרקה של הרואין, אך באותה תקופה חלה עליה משמעותית בהזרקת קוקאין. אלא שלעליה בהזרקת הקוקאין יש השלכות נוספות, האחת שמשך ההשפעה (חצי חיים) של קוקאין קצר מאוד בהשוואה להרואין, ולכן כל משתמש נאלץ להזריק יותר פעמים ביום. השניה שהקוקאין פוגם בכושר השיפוט, באופן שהנטיה ליטול סיכונים גוברת, ולכן יש הרבה יותר מקרים של שימוש במזרק משותף, דבר שהעלה פי שניים את כמות ההדבקה במחלות כמו הפטיטיס סי. לפיכך, שינוי כזה חייב נקיטת אמצעים נוספים כמו הרחבת פרוייקט חלוקת מזרקים. זו דוגמא כיצד המלחמה בסמים עלולה ליצור בעיה חמורה חדשה, אוכלוסיית המכורים לא תפסיק להשתמש בסמים כאשר הסם המועדף עליה אינו נמצא בשוק, אלא תנהג כפי שנוהג כל שוק ותעבור לשימוש בסם אחר.

נכתבו 2 תגובות לפוסט “פחות הרואין יותר הפטיטיס סי ?”

  1. יענקלה:

    ההרואין מדכא.הקוקאין ממריץ.כך שלא נכון לומר או לחשוב כשיש מחסור בהרואין השימוש בקוקאין גובר.כשמכור להרואין ישתמש בקוק תופעת הקריז תגבר ותהיה קשה הרבה יותר.יתכן שהשימוש בכדורים ובתרופות מדכאות יגבר כשיש מחסור בהרואין.התוכנית להחלפת מזריקים מבורכת כול עוד מקפידים ודואגים שהמזרקים המשומשים יוחזרו ויושמדו במקומות המיועדים לכך.בעבר התוכנית נוהלה ע"י צוות שהקפיד על החזרת המזרקים לאחר השימוש.כיום ישנו צוות שמחלק כמיות גדולות של מזרקים שמוצאים דרכם לאחר השימוש בגינות ציבור ובזולות .כך שיש סבירות גבוהה שאנשים וילדים תמימים ידקרו וידבקו במחלות.במקום למנוע את הפצת המחלות כיום התוכנית מפיצה מחלות בכך שאינה דואגת להחזרת המזרקים המשומשים ומתגאה בכמויות המזרקים שהיא מחלקת.

  2. משה:

    הי יענקלה,
    תודה שבקרת כאן בבלוג, ועל תגובתך.
    נכונים דבריך. אלא שההגיון שלנו לא תמיד עומד במבחן המציאות, ובמקרה זה במבחן המחקר. ומעבר לכך, למרות התכונות המנוגדות (מדכאים מול ממריצים) אנחנו רואים שאנשים משתמשים בו זמנית בשני סוגי החומרים. בתנאי מחסור בסם מסוים, המשתמש הכרוני יעדיף כל חומר שבנמצא ובלבד שיספק לו השפעה כלשהי.