כמה שיותר יותר טוב ?

נכתב בתאריך 30 באוגוסט 2009 מאת משה קרון

בתחום מניעת השמוש בסמים רווחת הנחה בסיסית שכמה שיותר זה יותר טוב. כמה שיותר פעולות מניעה לתלמידים בבתי הספר – הרצאות, סדנאות, פעילויות יצירתיות, סיורים, סרטים, הצגות וכיו"ב יתנו מניעה יותר טובה. כמה שיותר פעולות מניעה לכמה שיותר תלמידים זה יותר טוב. כמה שיותר תגובות כאשר מתגלה שנער או נערה משתמשים לרעה בסמים כן ייטב – שיחות עם יועצת ביה"ס, עם הורים, קרובי משפחה אחרים, רכזת השכבה, מנהל ביה"ס, הפניה לטיפול פסיכולוגי, זימון לברור עם חוקר במחלק הנוער, קצין מבחן לנוער ו\או פקיד סעד לחוק הנוער, מפגש עם "מכור נקי" עם הרב השכונתי הרנטגן האולטרסאונד, בדיקות שתן וכיו"ב – כמה שיותר יותר טוב.
הגישה הזו מייצגת בין היתר את תחושת חוסר האונים ואת ההעדר של מענה יעיל ומוסכם. לכן ננקטת הגישה שלפיה יורים בהרבה כלים כדי לפגוע, מתוך ההנחה שמשהו אולי במקרה יעבוד.
אלא שפעולות מניעה רבות מדי עלולות להחטיא את המטרה, להעביר מסרים סותרים, לגרום לתחושת מיאוס או כפי שאמר לי פעם תלמיד "כל שנה יש בבית הספר פסטיבל סמים", הגודש מפחית את היעילות. פעילויות מניעה מרובות אפקטים וריגושים עלולות אף לעורר את הסקרנות ולהגביר את הדחף להתנסות. המחשבה שיש "לחסן" את כל האוכלוסיה מפני שימוש לרעה בסמים באמצעות הענקת פעולות מניעה לכל תלמיד היא בזבוז משווע של משאבים. הרוב המכריע של הצעירים המתנסים בסמים יפחיתו או יפסיקו ביוזמתם את השימוש גם ללא טיפול וללא פעולות מניעה. לעומת זאת, ניתן להגדיר אוכלוסיות סיכון ולהעניק להן תשומות יעילות יותר באופן ממוקד יותר. מרבית האוכלוסיה המועדת להינזק משימוש לרעה בסמים היא אוכלוסיה מנותקת שנפלטה מבתי הספר או ש"רשומה" בבית הספר, אוכלוסיה זו ראויה לתשומת לב מיוחדת משום שהיא היא האוכלוסיה המפתחת גם תלות והתמכרות.
מתקפת תגובות על נער המשתמש לרעה בסמים תגרום לתוצאה הפוכה מהרצויה. הוא עלול לפתח מצד אחד מגננה נוכח המתקפה – לא ישתף פעולה, יעדיף למדר ולהתנתק, ומצד שני כמות הלחץ שבו הנער שרוי תעלה, והוא עלול להגביר את השימוש כדי להפחית לחצים ולשפר את הרגשתו והתמודדותו עם המתקפה. תלמיד שאותר כמשתמש לרעה בסמים צריך לקבל את המענים הנכונים בהתאם לשלב בו הוא נמצא (Prochaska & DiClemente). נער כזה הוא נער שאסור לאבד אותו. הראיון המניע Motivational Interviewing של מילר ורולניק היא אחת הגישות היעילות להתערבויות בקרב צעירים שהשימוש שלהם בסמים הפך לבעייתי.

לא ניתן לכתוב תגובות ברגע זה.