ארכיון התאריך

"אני מכיר יותר מחמישים מכורים לאוקסיקונטין בירושלים"

18 בספטמבר 2006

אומר י' ומוסיף : "הרבה יותר מחמישים, רובם מסניפים אותו. יש כאלה שבולעים אבל אז התרופה משתחררת בגוף לאט, אם אתה מסניף אתה מקבל הכל בבת אחת בבום". י'  השתמש בסמים כמו נערים רבים בעיר, עד שהכיר את א' המבוגר ממנו, מאז הכל השתנה. א' שנפגע בתאונת דרכים קיבל מרופאו את האוקסיקונטין כתרופה לשיכוך כאביו הנוראיים. התרופה עבדה טוב. אבל א' גילה שהיא עושה לו הרבה יותר מאשר סתם שיכוך כאביו, היא נתנה לו להרגיש שהוא מישהוא שלא ידע מעולם שהוא כזה. וכאשר הוא הרגיש שהוא כזה, הוא כבר לא רצה יותר להיפרד מהכזה הנפלא הזה. כשנפגש עם י' הוא ידע שגם י' מחפש למצוא את הכזה של עצמו. "ככה בקלות נפלתי לאוקסיקונטין, מי שמתחיל לא יכול להפסיק. גם לא רציתי להפסיק ".  

"אוקסי" קוראים לו ברחוב בארה"ב. בארץ הוא עדיין אוקסיקונטין. רק עניין של זמן עד שגם כאן יתחילו לכנותו כך. אוקסי נשמע קצר, קליט, חברי, סקסי ומעט קשוח. "ערב אוקסיקונטין בחדר האדום" זו כותרת המשנה מתחת לצילום בפליקר של לורן וורבי רווקה בת 26 " אני מוטרפת שכולם אוהבים להיות בסביבתה. אני הומו הלכוד בתוך גוף חצוף של נערה סטרייטית" היא מציגה את עצמה. הצילומים בפליקר שלה,  מנציחים מסיבות, בילויים בבארים – לורן שתויה לרוב או מרוממת וחורצת לשון.

265×?×?קס×?ק×?× ×?×?×?.jpg

האוקסיקוניטין הוא משכך כאבים בינוניים וחזקים ממכר ביותר. החומר הפעיל בו הוא האוקסיקודון Oxycodone. האוקסיקונטין נותן השפעה דומה לזו של אופיאטים ולכן הוא מהווה תחליף מצויין להרואין. " כשלא היה לי אוקסיקונטין לקחתי הרואין וזה אותו דבר" אמר י' "באוקסיקונטין אתה יודע מה קיבלת בהרואין לך תדע מה הכניסו בפנים. לקחתי איזה 2 – 3 כדורים צהובים של 40 מיליגרם, חילקתי את זה לבוקר, צהריים וערב". רוב המכורים המשתמשים באוקסיקונטין עושים זאת בהסנפה או בלעיסה, כך הם מבטלים את מנגנון השחרור המושהה של התרופה ומקבלים את כל המינון בבת אחת, השימוש בהזרקה לא נפוץ, ומאוד מסוכן כמו גם שימוש בו זמנית עם אלכוהול. בארה"ב בשנת 2004 דיווחו במחקר כ 3 מליון בני אדם בגילאי 12 ומעלה על שימוש אחד לפחות בחייהם באוקסיקונטין. שנה אחת קודם לכן דיווחו על על כך 2.8 מיליון – עליה משמעותית. ממצאים מחקריים מעלים שמרבית המתמכרים לאוקסיקונטין 87% הם בעלי היסטוריה של שימוש לרעה בחומרים, באשר ליתר, יתכן שהנתונים לוקים בחסר בגלל בעיות במודעותם של רופאים למצבי שימוש לרעה באוקסיקונטין בקרב מטופליהם. בסנטה ברברה קליפורניה מצהיר בעל בית מרקחת בשלט גדול בחלון הראווה "אין לנו אוקסיקונטין במלאי" השלט הזה מעיד כאלף עדים על היקף הבעיה. הצילום הוא של Michael Sauers  בפליקר:

OXYCONT6ae_m.jpg

בשנת 1995 קיבלה חברת Purdue Pharma את אישור ה FDA – מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש באוקסיקונטין כמשכך כאבים. היום ניתן למצוא באתר שלה התייחסות לשימוש לרעה בתרופות, וזה אומר הרבה. האוקסיקונטין היא תרופה חשובה ועם זאת יש לה פוטנציאל גבוה לגרום לנזקים בשימוש לא נכון. האם צרכן הסמים האמריקאי מעדיף את האוקסיקונטין כמוצר תעשיית התרופות על ההרואין, שבדרכו מאפגניסטן אל סוחר הסמים בקרן הרחוב סופח לתוכו מרכיבים שונים ומשונים ? או שאולי הוא מעדיף לרכוש את הסם שלו במקום מהוגן ולא מסוכן – בבית מרקחת ולא בסימטה אפלה ?

oxycontin-11.jpg

לאוקסיקונטין יש גם נקודה ישראלית, מעט כואבת לבעלים ולבעלי המניות –  חברת טבע שקיבלה אישור מה FDA לייצר ולשווק את האוקסיקונטין נאלצה להגיע לפשרה עם חברת פרדיו ולפיה תפסיק את ייצור ושיווק האוקסיקונטין, בתמורה לכך הסירה פרדיו את תביעת הפיצויים שלה מטבע בגין פגיעה בזכויות. מכירות התרופה ב 2005 הסתכמו ב 1.2 מיליארד דולר.