קריאה דחופה לאפשר מעבר חולים לטיפול מציל חיים בישראל

נכתב בתאריך 31 בדצמבר 2008 מאת משה קרון

אני מביא כאן כלשונו מכתב המתפרסם באתר רופאים לזכויות אדם. המכתב ממוען לשר הביטחון ובו בקשה למעבר חולים לטיפול מציל חיים בישראל.

נקרא לשר הביטחון ולממשלת ישראל לאפשר את הכנסת חולים אלו מעזה לבתי חולים בישראל :


30.12.2008
– בהול –
לכבוד,                            לכבוד,
מר אהוד ברק                        מתאם פעולות הממשלה בשטחים
שר הביטחון

שלום רב,
הנדון: מעבר חולים לטיפול מציל חיים בישראל

אתמול, 29.12.08, התקבלה פנייה דחופה מבית החולים שפאא' בעזה בבקשה לסיוע בהעברה של 6 פצועים וחולים קשה מעזה לטיפול רפואי מציל חיים בישראל. בכל המקרים, כפי שיפורט בהמשך, היציאה לקבל טיפול במצרים אינה אפשרית מבחינה רפואית. קבלת טיפול רפואי בישראל, במרכז רפואי מתקדם, היא הדרך היחידה לנסות ולהציל את חייהם.

5 מתוך 6 החולים הם אזרחים שנפגעו מהפצצות הצבא ב-  28.12.08, ומאושפזים מחוסרי הכרה במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים שפאא'. מסמכיהם הרפואיים של כל החולים וחוות דעת רפואית של דר' יחיאל היילבורן, מומחה ברפואה נוירוכירוגית, המצויים ברשותנו מורים על הצורך בהעברה מיידית לטיפול מציל חיים במרכז רפואי מתקדם בישראל (העתק מהמסמכים נשלח למת"ק עזה).

להלן פרטי המקרים והתייחסות הרופאים למצבים הרפואיים:

1.    אחמד אלחויג', בן 7, ת.ז. (לא ידוע): ילד הסובל מתסמונת דאון, נפצע באורח אנוש בראשו, עקב פיצוץ. ב- CT מוח: שברי גולגולת מרובים, רקתי/קודקודי מימין, דימום תוך חדרי המוח. מדובר בפצוע בסכנת חיים מיידית שיש להפנותו מיידית עם מינימום טלטול והנשמה באמבולנס למרכז נוירוכירורגי הקרוב ביותר גיאוגרפית. החולה מאושפז לבדו במחלקה לטיפול נמרץ, ונכון להיום אף אחד מבני משפחתו לא הגיע לבית החולים. כל ניסיונות ביה"ח לאתר את בני משפחתו עלו בתוהו.

2.    סארי אלסמאענה, בן 8, ת.ז. 406043901: מאושפז במחלקת טיפול נמרץ עקב חבלות ראש מפיצוץ. סובל מאיסכמיה מוחית דו-צדדית, דימום תוך מוחי מצחי שמאלי ופציעת כף יד. מדובר בפציעה מסכנת חיים הדורשת טיפול החייאה מוחית וכן קרוב לוודאי הורקה כירורגית של דימום תוך מוחי מצד שמאל. טלטול בפינויו באמבולנס או במסוק חייב להיות קצר ככל הניתן כדי לא להחמיר עוד יותר את מצבו. הפצוע מונשם ויש לפנותו למרכז הנוירוכירורגי הקרוב ביותר מבחינה גיאוגרפית.

3.    מחמד אלסוופירי, בן 5, ת.ז. 408088375: חולה במחלת כבד קשה, סובל מיתר לחץ דם, מקרישי דם באזור הושת ומדליות הנוטות לדמם. נכון להיום התפתח אצלו דימום טרי במערכת העיכול העליונה והתחתונה, וזקוק להעברה דחופה ביותר על מנת לקבל טיפול מציל חיים בבית החולים תל השומר בישראל.

4.    ראויה עוץ', בת 30, ת.ז. 900209602: נפצעה מפיצוץ. סובלת מחדירת גוף זר מתכתי עם פצע כניסה מצחי ופצע יציאה עורפי- קודקודי, דימום תת עכבישי מסיבי ובצקת מוחית. החולה נמצאת בסכנת חיים מיידית וחייבת רפואית בפינוי מיידי למרכז הנוירוכירורגי הקרוב ביותר באמבולנס או מסוק עם מינימום טלטול, הנשמה קבועה ויתר ועל יתר האמצעים להחייאה מוחית להורדת לחץ תוך-גולגולתי וניקוז והרחקה של רקמות מוח נמקיות ושל הגוף הזר.

5.    פאטמה סאלם, בת 45, ת.ז. 925810236: מאושפזת בטיפול נמרץ עקב חבלת ראש עם דימום תוך מוחי מפיצוץ. החולה מחוסרת הכרה, מונשמת ובסכנת חיים מיידית, אם לא תקבל טיפול מקובל של החייאה מוחית, הרחקה כירורגית של הדימום התוך מוחי. זקוקה לפינוי מיידי באמבולנס או מסוק למרכז הנוירוכירורגי הקרוב ביותר גיאוגרפית להקטין את זמן הטלטול ככל שניתן.

6.    אכרם אלח'טיב, בן 36, ת.ז. 915064815: נמצא בטיפול נמרץ עקב פציעת פיצוץ והדף. ב C.T. ראש: רסיס חודר למוח – רקתי, דימום תת עכבישי, דחיקה קלה של קו האמצע, רסיס למוח חודר עורפי שמאלי. בנוסף, הותקן לחולה קטטר סופרה לשלפוחית. מדובר בפציעות רסיסים מתכתיים חדשים עם דימום וודאי, בצקת מוחית הגורמת כבר לסטיית קו האמצע ב- CT מוח כביטוי ללחץ תוך גולגולתי מוגבר חריף. מדובר במקרה העלול להביא לסכנת חיים ולחשש לנכות קשה אם לא יטופל במחלקה נוירוכירורגית הקרובה ביותר מבחינה גיאוגרפית. כל טלטול באמבולנס או מסוק חייב להיות קצר כדי לא להחמיר עוד יותר את מצבו טרם טיפול נוירוכירוגי דפיניטיבי.

דר' פאוזי נאבלוסיה, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שפאא' מסר כי מצבם הרפואי הקשה של כל החולים – מונשמים ומחוסרי הכרה – אינו מאפשר העברה למרכז רפואי מתקדם במצרים, המצריכה נסיעה ממושכת של לפחות 7 שעות. למידע נוסף, ניתן ליצור קשר עם דר' נאבלוסיה בטל' 0599730184.

בתי חולים בישראל הביעו נכונות עקרונית לקליטת החולים במחלקותיהם, כשמתוכם תל השומר וולפסון מוכנים לקבל את שלושה הילדים. הודעה על כך נמסרה טלפונית לרופאים לזכויות אדם מפי פרופ' רפי ולדן, סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא, דר' יצחק ברלוביץ, מנהל בית החולים וולפסון ודר' וייס, מנהל בית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

מעבר ארז סגור באופן הרמטי מאז יום שישי, כשחייליו ויושביו פונו ממנו לחלוטין. מנגנון התיאום הפלסטיני – ישראלי חדל מלתפקד באופן מוחלט. הצבא חדל לקבל בקשות לתיאום יציאת חולים ופצועים דרך מעבר ארז, והודיע על כך – באמצעות נציגי המוקד ההומניטארי במת"ק עזה – לרופאים לזכויות אדם היום.
המתקפה הישראלית הנוכחית מוצאת את מערכת הבריאות ברצועת עזה במצב של קריסה מוחלטת עקב המצור הקשה המוטל על הרצועה מזה כשנה וחצי, והסגרים שקדמו לו. גם לפני תחילת ההתקפות הישראליות פעלה מערכת זו תחת מחסור ומגבלות קשים: היעדר ידע, מומחיות וניסיון של הצוותים הרפואיים לטפל במחלות ובפציעות מורכבות, מחסור בציוד רפואי ובכוח אדם היודע להפעילו, מחסור בתרופות, הפסקות חשמל ממושכות ונמשכות ועוד. עתה על מערכת הבריאות להתמודד עם פצועים בדרגות קשות הדורשים טיפול מורכב ומיומן שבתנאים הנוכחיים אין היא מסוגלת לבצע.
בערוצי התקשורת השונים וכן ממידע ממקורות נוספים נמסר כי מספר משאיות ועליהן ציוד הומניטארי הוכנסו בימים האחרונים לרצועת עזה. ברצוננו להדגיש כי אין די בכך בכדי לספק מענה רפואי הולם לצרכים הרפואיים המורכבים הקיימים בבתי החולים. אין תחליף לידע, מומחיות ומיומנות רפואיים – החסרים במערכת הבריאות בעזה – הדרושים לטפל במקרי הפציעה החמורים. על כן אספקה של ציוד הומניטארי – ככל שזו קיימת – אין בה בכדי להוות תחליף להפניה של מקרים לטיפולים בישראל ובמרכזים רפואיים מתקדמים הקרובים גיאוגרפית לרצועת עזה.

ישראל הכריזה לאחרונה על רצועת עזה כשטח צבאי סגור. עובדת שליטת של ישראל על עזה במשך 40 שנה, ושליטתה בהווה על הרצועה, על ישראל – המנהלת מתקפה צבאית מאסיבית בעזה – לקחת אחריות מלאה ולטפל בנפגעי המתקפה שלה, ולאפשר מעברם המיידי לבתי חולים המסוגלים לטפל בהם, וזאת מתוקף הדין הבינלאומי החל עליה, לרבות דיני הלחימה – אותו היא מחוייבת לקיים.

בנסיבות אלה, אנו, ארגוני זכויות אדם בישראל הח"מ, פונים אליך בדרישה לפתוח באופן מיידי את מעבר ארז, לאפשר את מעברם הבהול של 6 החולים שצויינו לעיל, וכן להותיר את המעבר פתוח עבור חולים ופצועים נוספים שאינם יכולים לקבל טיפול רפואי ברצועת עזה.

על החתום:
האגודה לזכויות האזרח. אמנסטי ישראל. בצלם. גישה. הועד הציבורי נגד עיניים בישראל. המוקד להגנת הפרט. במקום. יש דין. עדאלה. רבנים לזכויות אדם. רופאים לזכויות אדם.
העתק:
הסתדרות הרפואית בישראל, מת"ק עזה

נכתבו 2 תגובות לפוסט “קריאה דחופה לאפשר מעבר חולים לטיפול מציל חיים בישראל”

  1. הלה יניב:

    מצטרפת מעומק הלב לבקשה צודקת זו.

  2. גד שפר:

    אני מציע גם לשלוח מסוקים לחלץ את הפצועים תחת אש מטוסינו