ברלין 4

נכתב בתאריך 11 באוקטובר 2008 מאת משה קרון

האנדרטה בברלין לזכר יהודי אירופה שניספו בשואה משתרעת על פני 19,000 מ"ר. עלותה עפ"י הויקיפדיה 25 מיליון יורו. והיא מורכבת מ 2,711 קוביות בטון אפורות בגבהים שונים בשורות היוצרות שתי וערב. אין טקסט מילולי המלווה את האנדרטה, מתאר אותה או קורא לה בשם.

IMG_0459-1.JPG

לפני שלושה ימים, פסעתי בתוכה והצלחתי להרגיש את הרצון להיחלץ מתוכה, לחוש חלק שעשועי מבוכי, להסתקרן ממפגשים עם אנשים שלפתע מופיעים ומיד נעלמים ולהתפעם מכמות המבקרים המשוטטים בה.

כשיצאתי ממנה עמדתי וצפיתי בקבוצת תיירים שנכנסה לתוכה. זוית התצפית שלי היתה אלכסונית והמראה של קבוצת אנשים שנבלעה אט אט, עד שנעלמה לחלוטין בים המצבות היה עוצר נשימה. האפקט הבולע את בני האדם המעלים אותם עובד היטב. אחר כך ראיתי שלושה גברים שצעדו ברחוב עם מזוודות גלגלים ונכנסו לתוכה גוררים מאחוריהם את הטרולים. האם הם ידעו לאן הם נכנסו ? האם הם הבינו משהו כאשר יצאו ? פם ושם יושבים או משתרעים צעירים על קוביות הבטון. אחרים משחקים במשחקי מבוך או תופסת ונשמעים קולות צהלה וצחוק.

IMG_0465-1.JPG

האנדרטה חזקה. אבל יש לי ביקורת על גודלה, על הצורך להנציח יהדות אירופה שאבדה בשואה, את האסון הנורא באמצעות אנדרטה ענקית. נכון ש"אין מילים לתאר" אבל הגודל העצום אינו פתרון ראוי. גם הסכום הדמיוני שהיה כרוך בהקמתה והעלויות הנוספות שיהיו כרוכות בהחזקתה, יש בהם משהו שאינו הולם. ובנוסף לכל אלה חסר שילוט עם שם לאנדרטה. הציפיה שאנשים שיעמדו מול יער קוביות הבטון או יתהלכו בתוכו יבינו לאן הגיעו, היא מעט מנותקת מעם. ודווקא העם הזה ראוי שישמע את המילים המפורשות והישירות.

IMG_0447-1.JPG

לא ניתן לכתוב תגובות ברגע זה.