טיפול בכפיה

נכתב בתאריך 2 באוקטובר 2007 מאת משה קרון

העתונות מודיעה בעמודיה הראשונים שמנכ"ל הרשות למלחמה בסמים מוביל חקיקה שעיקרה מתן טיפול בכפיה לנרקומנים ואילוצם להצטרף לתכנית גמילה באמצעות שלילת קצבאות הביטוח הלאומי. בשנים האחרונות מתרחבת ההסכמה בין אנשי המקצוע שההתמכרות היא מחלת מוח. ברור שחשיפה לאורך זמן של המוח לסמים משנה אותו, ובין היתר גורמת  לכך  שהמכור ימשיך להשתמש בסמים חרף ההשלכות השליליות. בנוסף לכך הולכת ומתרחבת ההבנה של חשיבות המרכיב התורשתי בהתמכרות. אם אכן, יקבל המחוקק את הצעתו של מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, משמעותה היא שאנשים חולים יאלצו לקבל טיפול בכפיה, וכדי לאלצם לקבל טיפול ישללו מהם את קצבת הביטוח הלאומי לה הם זכאים בשל מחלתם. עד כה, רק במצבים קיצוניים שבהם אדם מאבד את כושר השיפוט והשפיות,  מאפשר החוק בסייגים לא מעטים ותחת בקרה קפדנית לאשפז ולטפל בכפיה, וטוב שכך. למכורים כמו הרבה חולים אחרים יש זכויות אדם וזכויות חולה. אחת מזכויותיהם היא לא לקבל טיפול ולא לשנות את מצבם הנורא. אין צורך בחוק נוסף לחוק טיפול בחולי נפש, תשנ"א – 1991. ואין מקום להשתמש במנגנון הקצבאות כמנגנון ענישה, ולשלול קצבה מאדם שזכאי לה, בשל התהנהגותו. ליוזמה זו עלולות להיות השלכות חמורות על זכויות ועל חופש הפרט. בשעה ששרותי הבריאות והרווחה אינם מצליחים לספק שירותים הולמים לאזרחים המבקשים טיפול, תרופה ורווחה, נרקמת כאן יוזמה תמוהה לכפות שירותי טיפול ורווחה לכאלה שאינם מעוניינים בהם.


נכתבה תגובה אחת לפוסט “טיפול בכפיה”

  1. שמוליק:

    היי אחי
    לא מקרה הוא שהמציעים הסהרוריים ברשלמ"ב בוחרים בגישה הצינית של שלילת זכויות. התנכרות חברה ושלטון מלווה תמיד בהטלת האשמה על הקרבן. שלילת הזכויות באה ליצור אווירה ציבורית בה מקובלת ההשקפה שהקרבן הוא האשם במצבו ועל כן אין הצדקה לטפל בו ע"ח הכלל. החברה האמריקאית, למשל, מאמינה שהעוני קשור בראש ובראשונה למחדלו וכשלונושל העני, האעניים אשמים ועל כן אין זה מוסרי לתמוך בהם, התמיכה מהווה תמריץ שלילי לעבודה ומחמירה את הבטלנות. תפיסות כאלו זוכות מן הסתם לפופלריות רבה, משום שהן מנקות את העשירים והחזקים מרגשי אשמה ומשחררות אותם מכל תחושת אחריות לגורל הקרבנות.
    אגב, אפילו לא ראיתי בשום מקום הצעה להפנות את כפסי הקצבאות שתישללנה למניעה או טיפול בנפגעים!
    ואם כבר זה ההגיון, בואו נשלול את זכויות ביטוח הבריאות ממי שמעשן סיגריות ומסרב להיגמל, וממי שסובל מעודף משקל ואינו חבר מתמיד ב"דיאטה קלאב". וגם מי שיחלה בסרטן המעי הגס ויוכח שלא עשה בדיקת קולונסקופיה בזמן, שישא בתוצאות על חשבונו וישתוק.