נרקן

נכתב בתאריך 21 בנובמבר 2007 מאת משה קרון

הנרקן Narcan היא תרופה מצילת חיים (Antidot) שיעילה למדי במצבי מנת יתר שנגרמים כתוצאה מנטילת אופיאטים דוגמת ההרואין. הזרקת הנרקן במהירות לאחר הופעת סימני מנת היתר (נשימה ודופק איטיים חוסר תגובה לכאב), מנטרלת את השפעת הסם ומשיבה סימני חיים. פרוייקט שנערך בכמה מקומות בעולם הוא חלוקת הנרקן ומתן הדרכה לאוכלוסיות שבסיכון גבוה למנת יתר. המצאותו של הנרקן ברשותם של מכורים הנוהגים להזריק הירואין, מגביר את הסיכוי שיעשה בו שימוש יעיל. בבוסטון שבה מספר מקרי המוות ממנת יתר בשנת 2005 היה 544, יותר מפי שניים ממספר מקרי הרצח בירי, החלו השנה בפרוייקט חלוקת נרקן ומתן הדרכה לשימוש בו. במקומות אחרים בעולם מצטברים נתונים באשר ליעילות חלוקת הנרקן למשל בבולטימור שבה החלו לחלק נרקן בשנת 2004 דיווחו  194 מקרים של שימוש מוצלח בנרקן. רעיון חלוקת הנרקן לשימוש עצמי של אוכלוסיות סיכון גבוה למוות ממנת יתר, זוכה לביקורת ומתנגדים הטוענים שיש בכך כדי לעודד את המשך השימוש בסמים והמנעות מפניה לטיפולי גמילה והפסקת השימוש בסמים. ביקורת דומה מושמעת כנגד מרבית הפרוייקטים לצמצום נזקים. כך גם עלון זה שהופק על ידי עורר לצד תמיכה רבה גם התנגדות. בארץ לא מחלקים נרקן, ופעולות להחלפת מזרקים וחלוקת קונדומים למכורים מצומצמות ביותר.

נכתבו 2 תגובות לפוסט “נרקן”

  1. תמי:

    הבעיה עם הנרקן שלא צויין בתקציר היא ש T חצי קצר מאוד ומה שבעצם קורה עם אותם נקרומנים שמקבלים את הנרקן הוא שם מתעוררם, "קורעים "מעצמם את העירוי(שבקושי הצליח הצוות להכניס) קופצים ממיטה ובורחים אחוצה לעשן ואחרי חצי שעה מפסיקים שוב לנשום.

  2. ערן:

    אין לי מושג מי אתה ואיך קוראים לך. הגעתי לפוסטים שלך בעקבות תחקיר שאני עושה על מנת יתר בתסריט שאני כותב ומצאתי את הפוסטים שכתבת על תופעת המוות ממנת יתר בקרב בני נוער בישראל כמעוררת מחשבה עד מאד.
    אני רואה שהפוסטים האלו פורסמו לפני זמן רב, ועם זאת, חשוב לי להגיד לך שיש להם עדיין השפעה.

    בכבוד
    ערן